Crytek lager fjelklatrerspill for VR

The Climb blir en litt annerledes opplevelse fra den vanligvis så actionfokuserte utvikleren.

Tyske Crytek har annonsert The Climb, et klatrespill som skal være eksklusivt for «virtual reality»-brillene til Facebook-eide Oculus. Spillet gir deg rollen som en fjellklatrer, og du må klatre opp utfordrende fjellsider uten hjelpemidler. Vi loves «hyperrealistiske» steder å klatre hentet fra hele verden, og selvsagt den grafikk-kvaliteten Crytek er kjent for.

Her er en trailer, der vi får se litt fjellklatring i Vietnam:

I tillegg har Tested (det nye YouTube-showet til blant annet Adam Savage fra Mythbusters) tatt en titt på spillet:

For mer informasjon kan du besøke det offisielle nettstedet.

Kan bli spennende, men hvorfor er det Oculus-eksklusivt?

Jeg syntes The Climb virker som et kult prosjekt. Det blir spennende å se hvor gøy spillet blir i lengden, etter at den første høydeskrekken har gitt seg og spilleren har klart å komme seg til topps én gang. At fjellklatring kan fungere i spillform er jeg uansett ikke i tvil om (interessant nok er dette visstnok også noe DayZ-skaperen Dean Hall eksperimenterer med).

Det jeg virkelig ikke liker med denne annonseringen, er Oculus-eksklusiviteten. Vi har allerede tre konsollformater i tillegg til PC, der kule spill rett som det er blir eksklusive for enkeltsystemer etter at konsollfabrikanten har lagt penger på bordet. Dette er og blir en kundefiendtlig greie som vi bør få bukt med, men nå virker det i stedet som praksisen også vil infisere VR-markedet før det i det hele tatt er født.

Jeg kan ikke se for meg at dette vil skape annet enn frustrasjon, der folk betaler i dyre dommer for det de tror er det beste VR-systemet for dem, bare for å oppdage at en konkurrent har snappet opp et av de få etterlengtede VR-spillene på markedet slik at de ikke får tilgang på det.

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.