Nå imponerer Star Citizen

Det har tatt sin tid, men nå begynner Star Citizen virkelig å ta form.

Star Citizen har fått mye negativ omtale i det siste, og jeg hører til en av dem som har blitt mer og mer skeptisk etter som tiden har gått og spillet har virket mer og mer som et eneste stort opplegg for å selge helt absurd dyre romskip til godtroende tilhengere. Foran årets Gamescom-presentasjon var det med andre ord helt klart at Chris Roberts og resten av imperiet hans måtte imponere – og det har de i mine øyne også gjort.

Hvor representativ presentasjonen er for spillets faktiske situasjon vet jeg ikke, men i dag legger jeg den sunne skepsisen på hylla. Videoen under, som inkluderer en ganske svær (og selvsagt nøye planlagt) porsjon med gameplay fra spillet, der to spillere samarbeider om å ta et oppdrag. Blant annet får vi se hvordan man flyr ned på og lander på planeter, og hvordan en spiller som befinner seg i et romskip på utsiden av en bygning fortsatt kan se det som foregår inni den. Ta en titt:

Jeg er ikke helt overbevist over hvordan romskipene oppfører seg, og det er noen praktiske spørsmål til hvordan flerspilleren fungerer som jeg ikke helt føler jeg fikk svar på, men alt i alt føler jeg meg litt roligere med tanke på min egen investering i spillet nå. Jeg vil selvsagt ikke anbefale andre folk å begynne å forhåndsbestille basert på dette, men … vi nærmer oss.

Her er forøvrig litt informasjon om hva som kommer i den neste versjonen av spillet som blir tilgjengelig for de som har kjøpt tilgang:

9 kommentarer om “Nå imponerer Star Citizen”

  1. Så på presentasjonen i helga, og den var meget heftig, men jeg lurer litt på om det er alt de har «ferdig» etter… tja hvor mange år har det vært nå? Om det fortsetter i dette tempoet er de vel ikke ferdige før 2030, og da bare om folk fortsetter å kjøpe skip for tusenvis av kroner.

    Svar
  2. Froholt har aldri skjønt hva dette spillprosjektet er, eller kommer til å bli, noe som går tydelig frem av artikkelen og kommentaren hans ovenfor. F.eks. er flerspillerfunksjonen ikke ny, den har vært der siden desember i fjor. Utviklingen er 100% folkefinansiert og «godtroende tilhengere» er vanlige spillere som har støttet utviklingen med penger til prosjektet. Jeg skjønner ikke denne fiendtlige innstillingen til prosjektet og dets støttespillere. Man er ikke nødt til å kjøpe noe som helst, og spesielt ikke noen «absurd dyre romskip».

    Svar
    • Jeg vet at flerspiller har vært implementert i lang tid. Og jeg har fulgt med på dette prosjektet helt siden det ble annonsert, med stor begeistring i starten.

      Utviklingen er forøvrig ikke 100% folkefinansiert – den nåværende finansieringen er i stor grad basert på salg av romskip. Det er altså salg av digitale (riktignok ofte ikke-eksisterende) varer, ikke folkefinansiering.

      Jeg påstår ikke at folk er nødt til å kjøpe disse romskipene, men at disse promoteres kraftig er udiskutabelt, og man hører stadig om folk som har kjøpt for flere hundre, om ikke tusen, dollar i romskip. Rekorden er vel 2500 dollar for ett skip – begrepet absurd er absolutt på sin plass å bruke. Jeg vil helt klart karakterisere folk som bruker så mye penger på et spill som fortsatt ikke er i nærheten av ferdig som godtroende.

      Den «fiendtlige innstillingen» er egentlig kun snakk om skepsis som jeg har fått gjennom erfaring. Som spillskribent i mange år har jeg sett vanvittig mye tvilsom forretningsvirksomhet (med promoteringen av No Man’s Sky som et veldig ferskt eksempel), og jeg har også sett mange tilfeller der utviklere med hundre prosent rent mel i posen har endt opp med å skuffe stort.

      I tillegg har jeg fortsatt en innebygd skepsis til spill der man kan kjøpe seg til fordeler (for eksempel gode romskip) for ekte penger. Det er ikke noe jeg ønsker å se, i noen spill. Om det er planen for den endelige versjonen er ikke relevant. Det er det som skjer nå som teller.

      I dette tilfellet har alle de varsellampene jeg har skaffet meg i årenes løp blinket i lange tider. Jeg håper for all del det blir så godt som man håper, men Chris Roberts er ingen gud, og jeg kommer til å fortsette å uttrykke min skepsis så lenge den er til stede.

      Svar
  3. Alt er folkefinansiert, d.v.s. vanlige folk som deg og meg finansierer utviklingsprosjektet og ikke investorerer eller store spillselskaper. Penger fra skip som selges går til utvikling av spillet. Man kan ikke sammenligne folkefinansiert utvikling med andre prosjekter der det selges digitale ting etter ferdigstillelse. CIG trenger fremdeles finansiering for å fortsette utviklingen og ferdigstille spillet. Hvor skulle de ellers ta pengene fra, investorer? Selge hele greia til EA eller Microsoft? Du har ikke tenkt gjennom hva folkefinansiering er.

    Men du er ikke alene. Det er mye «skepsis» der ute og folk som ser på Star Citizen som fanden leser bibelen. Fiendligheten renner tykk, grønn og slimete nedover veggene fra folk som ikke forstår hverken spillutvikling generel eller Star Citizen spesielt.

    Svar
    • Tror det er du som ikke har tenkt gjennom hva folkefinansiering er. Etter din definisjon blir alle tidliglanserte spill der videre utvikling finansieres av salg av utvidelser folkefinansiering. Det er ikke sånn det funker.

      Ellers kjenner jeg igjen den vanlige tendensen til å ignorere 90% av det meningsmotstanderen sier, og bare komme med den samme, utslitte leksen om hvordan alle hater Star Citizen (det eneste jeg savner er anti-PC-konspirasjonsteorien).

      Vi får heller snakkes neste gang jeg skulle komme i skade for å skrive en sak om Star Citizen.

      Svar
      • Nei, du har nok misforstått. Dette er et spill fremdeles under utvikling og under finansiering. Folkefinansieringen er ikke avsluttet etter Kickstarter, den pågår fremdeles. Det er annerledes enn et spill som er ferdig finansiert og lansert på markedet, og senere slipper utvidelser.

        Det eneste jeg ignorerer er absurde ting du sier som ikke har noe med saken å gjøre, som at Chris Robert ikke er noen «gud» …

        Og hva mener du med anti-PC-konspirsjonsteorien?

        Jeg forsøker faktisk å holde meg til temaet her, i motsetning til deg.

        Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.