Yay for åpenhet: Paradox Interactive er tilbake på Steam Spy

Nettstedet har sluttet å bry seg om utgivere som ønsker å holde informasjonen hemmelig. Jeg bruker anledningen til å se nærmere på Paradox Interactive.

Steam Spy er et glimrende verktøy for alle som ønsker å analysere spillmarkedet og finne ut mer om et spills publikum enn bare salgstall (som bare delvis publiseres av utgiverne selv). Nettstedet bruker tilgjengelig data fra Steam-plattformen for å finne ut sånn cirka hvor mange eiere individuelle spill har, og litt om hva slags folk disse eierne er.

Dessverre har enkelte utviklere og utgivere ønsket å holde dataene om sine spill hemmelig. To av disse er svenske Paradox Interactive og meksikanske Squad (Kerbal Space Program). Da polske Techland også tok kontakt med Steam Spy for å få data fjernet fra nettstedet, fikk mannen bak nettstedet nok – og gjorde like godt all dataen som tidligere hadde blitt fjernet etter utgivernes ønske offentlig igjen.

Dermed kan vi nok en gang dykke ned i data om spillene fra Paradox, Squad og andre utviklere som av ulike grunner har ønsket å holde informasjon om deres spill hemmelig.

Cities Skylines After Dark
Cities: Skylines.

En titt på Paradox-spillene

Hvis vi dermed tar en titt på Paradox Interactives spillsaming, kan vi se at det spillet med mest eiere fortsatt er Magicka, som ifølge Steam Spys data har cirka 3 576 500 eiere (med en feilmargin på cirka 50 000). Så kommer Magicka: Wizard Wars, men det hopper vi over, siden det er gratis. Cities: Skylines er på tredjeplass, og eies av cirka 2 472 250 Steam-brukere (her med en feilmargin på cirka 40 000).

Jeg syntes det er ganske spektakulært at et bybyggerspill (som sannsynligvis ble utviklet på en brøkdel av budsjettet til SimCity) har solgt såpass godt, og hvis vi husker på at Paradox også har solgt en rekke ekspansjoner til spillet, er det rimelig åpenbart at det her er et stort marked med spillere som ønsker denne typen spill. Som en av disse, er jeg glad for at andre utviklere nå enkelt kan se at dette er en sjanger verd å prøve seg på.

Etter Cities: Skylines følger Crusader Kings II, som har vært på markedet i en årrekke, men som bare har vokst og vokst i popularitet. Det har cirka 1 290 250 eiere (feilmargin: ca. 30 000) på Steam. Igjen skal vi huske på at Paradox stadig selger ekspansjoner til spillet, så mange av disse eierne har betalt mye mer enn inngangsprisen for spillet.

Stellaris.
Stellaris.

Om vi hopper nedover på listen, finner vi Pillars of Eternity med cirka 762 500 eiere. Ikke et enormt tall, kanskje, men igjen skal vi huske på at dette er spill med svært lave budsjetter. Her kompliseres situasjonen av at mange av eierne har fått spillet gjennom Kickstarter, og at det også er tilgjengelig i DRM-fri utgave utenfor Steam.

Paradox’ ferskeste storspill, som ifølge dem selv også var deres mest suksessfulle nye lansering noensinne, er Stellaris. Det har nærmere 559 000 eiere. Med over en halv million eiere, hvorav flesteparten har kjøpt spillet for tilnærmet fullpris, er det klart at dette romstrategispillet har gjort det godt for Paradox, men det er altså tilsynelatende ikke noen millionselger enda.

Bak tallene

Steam Spy blir virkelig interessant når vi går inn i de individuelle spillene, for å ta en titt på den tilgjengelige dataen der. Vi kan for eksempel se at spesielt Stellaris og Cities: Skylines er temmelig populære her til lands – i begge tilfellene er over to prosent av eierne norske. Det er i begge tilfeller over dobbelt så mange norske eiere som det for eksempel er spanske eiere.

Pillars of Eternity.
Pillars of Eternity.

Når vi sjekker relaterte spill for Crusader Kings II, Stellaris og Cities: Skylines, dukker det opp noe litt artig – om ikke akkurat kjempeoverraskende. Det er nemlig ett spill eierne av alle disse spillene har til felles i spillsamlingen sin: Sid Meier’s Civilization V. Hele 71% av de som eier Crusader Kings II, eier også Civilization V. For Stellaris er tallet enda større – 73% av Stellaris-eierne eier også Civilization V. For Cities: Skylines’ del, er det «bare» snakk om 50%, men det er fortsatt det andre spillet flest Cities-spillere har, utenom Cities selv.

Vi kan også se at disse spillene spilles mye, når man først har kjøpt dem. Crusader Kings II har en gjennomsnittstid på over 108 timer, Stellaris på nesten 50 timer og cirka 35 timer.

Ved å studere disse tallene, kan vi begynne å danne oss et bilde av markedet, og hvem det er som kjøper disse spillene. Vi ser at Norge er overrepresentert, vi ser at Civilization-serien er en favoritt, og vi ser at eierne generelt er folk med mye tid som de kan synke inn i spillene.

Hvorfor holde dette hemmelig?

Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor selskaper som Paradox ønsker og holde denne informasjonen skjult. Shams Jorjani fra Paradox hevdet tidligere at det var fordi de mente dataen ikke er nøyaktig nok, og at de heller ønsket å dele nøyaktig data gjennom ISFE.eu, men der er de ikke offentlig tilgjengelig (jeg og andre spurte ham om dette via Twitter, men han ga aldri noe svar).

I denne omgangen har han valgt å ikke kommentere at Steam Spy nå lister Paradox-spill igjen, men han virker ikke fornøyd.

Sergey Galyonkin, som driver Steam Spy, mener at det ikke ser ut til at filmindustrien lider noen nød over at kinotallene gjøres offentlig, og at det er i hele spillindustriens interesse å se hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Hva angår Steam Spys nøyaktighet, påpeker han at det gjøres klart at det er ikke er snakk om solgte spill, men eide spill, og at feilmarginene er tydelige.

Du kan lese en lengre kommentar fra ham på NeoGaf-forumet (dette er den hele og fulle kommentaren han også ga til et nettsted om saken).

Som et apropos der, kan jeg nevne at jeg i fjor forutså ved hjelp av Steam Spy at Cities: Skylines var i ferd med å passere én million solgte kopier, bare få dager før Paradox annonserte det samme. Tallene virker med andre ord ikke unøyaktige. Dette var for ordens skyld før selskapet fikk sine spill fjernet fra tjenesten.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.