Infinifactory vokser og vokser

Du vet hvordan, noen måneder etter at du har kjøpt ny bil, du går ut i garasjen en morgen og plutselig ser at fabrikanten har installert spoiler og fartsstriper i en gratis oppdatering? Hm, nei, kanskje ikke. Bil-analogier er veldig populære når man diskuterer spill-lanseringer, men det viser seg visst at biler og spill ikke er helt sammenlignbare.

Mer moro.
Mer moro.

Uansett. Hjernetrimmeren Infinifactory ble lansert i «early access» for noen måneder siden. Da var det egentlig et komplett spill, med en hel kampanje og ingen nevneverdige problemer. Det var også ganske glimrende, og jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønte helt hvorfor det ikke bare fikk en normal lansering da.

Siden den tiden har imidlertid skaperen gitt det noen veldig hendige tillegg, som unektelig har gjort produktet enda bedre og nok vil føre til at Metacritic-ratingen blir et par hakk høyere når spillet endelig slippes løs hos anmelderne. Nå har det fått nok en heftig oppdatering, helt gratis.

Denne gangen introduseres nok en ny «blokk», nemlig en laserkanon som skyter ut en laserstråle som ødelegger absolutt alt på sin vei. Veldig hendig, men det kompliserer byggeprosessen ganske kraftig ettersom strålen ikke skiller mellom byggverkene dine og det som skal ødelegges. I forbindelse med den nye kanonen har vi også fått en helt ny minikampanje, med oppdrag skreddersydd den nye laserkanonen.

Nå kan råmaterialene komme som uendelig lange plater.
Nå kan råmaterialene komme som uendelig lange plater.

I tillegg har spillet fått en ny måte å gi deg råmaterialer for produksjon på. Tidligere kom alt i individuelle blokker, men nå kan materialene komme i uendelige, sammenhengende former. Se bildene. Jeg elsker den visuelle gløde-effekten.

Jeg kjøpte Infinifactory det øyeblikket det ble lansert på Steam. Jeg storkoste meg med spillet i et par uker, og så var jeg ferdig med det. En stund senere lanserte utvikleren den forrige store oppdateringen, som kom helt overraskende på meg. Dermed var det bare å sette i gang med spillet igjen, og jeg fikk en håndfull nye timer med herlig moro ut av spillet.

Derfor er laserkanonene hendige.
Derfor er laserkanonene hendige.

Og nå har det samme skjedd nok en gang, og jeg elsker det. Jeg kom hjem etter søndagsmiddagen hos min mor, og oppdaget at Steam hadde lastet ned noe nytt. Og vips, vet jeg hva jeg skal gjøre når jeg ikke spiller Pillars of Eternity denne uken. Det kan bli tynt med bloggposter i dagene som kommer.

Infinifactory-skaperen Zach Barth hadde ikke behøvd å gjøre dette. Spillet har gitt meg mer enn nok underholdning til at det er verd pengene og vel så det. Han kunne lansert disse nye kampanjene som DLC, og jeg er nokså sikker på at jeg hadde kjøpt dem. Men neida. Han liker tydeligvis å gi kundene sine hyggelige overraskelser.

Hvis du vil finne ut mer om Infinifactory kan du lese mitt førsteinntrykk på Gamer, og ta en titt på hvordan jeg løste et av brettene. Spillet koster 170 kroner på Steam. Kjøp det!

2 kommentarer om “Infinifactory vokser og vokser”

  1. Ser gøy ut dette, men føler prisen er litt stiv foreløpig til å være early access indie-spill. Er det nok gameplay i dette, eller føler man at man har gjort det samme om og om igjen etter kun få timer?

    Mulig jeg venter til et evt salg i sommer :)

    Svar
    • Utfordringene er absolutt varierte. I hovedkampanjen får du dessuten tilgang på nye greier ganske regelmessig (og minikampanjene introduserer også nye ting), så løsningene dine blir stadig mer finurlige (i takt med at vanskelighetsgraden krever det, selvsagt). I tillegg er systemet så åpent at hvis du sjekker andres løsninger vil du raskt oppdage at de har gjort ting som du ikke ante var mulig engang.

      Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.