Inntrykk: Cities: Skylines – After Dark

Etter å ha spilt den siste utvidelsen til bybyggersimulatoren Cities: Skylines noen uker, har jeg lyst til å dele mine inntrykk. Navnet på det første betalinnholdet til spillet er After Dark, og det gir deg god valuta for den snaue hundrelappen det koster på Steam. Hvis du bare vil ha den korte historien, har du den her: Likte du Cities: Skylines er det bare å klikke seg inn på Steam og kjøpe denne utvidelsen. Hvis du vil vite hvorfor, bør du lese videre.

Bare for å ha det sagt med en gang: Den største nyheten, dag-og-natt-syklusen, er ikke en del av denne utvidelsen. Colossal Order har valgt å gi ut denne, og mye mer, som en gratisoppdatering. I stedet fokuserer betalinnholdet i hovedsak på det som skjer etter mørkets frambrudd.

Cities Skylines After Dark
Highway to… byen min!

Dette gjør det på en måte litt vanskelig å skrive «korrekte» inntrykk. Skillet mellom gratisoppdateringen og betaloppdateringen blir litt diffust, men jeg skal prøve å gi en oversikt, og samtidig forklare hvorfor du bør kjøpe After Dark uansett.

Hva er med?

Gratis for alle: Dag-og-natt-syklus, landverdi langs kysten og elver, mulighet til å sette opp egne budsjetter for dag og natt, diverse lyder og musikk for natten, diverse fikser og andre justeringer.

Må betale for: Kommersielle spesialiseringer (fritidsaktiviteter og turisme), taxi, fengsel, nye politikkmuligheter, sykler og sykkelstier, bussterminal, ny og større flyplass, og større varetransportterminal som håndterer både tog og skip. I tillegg er det en del småting som hører til.

Når dag blir til natt

Cities Skylines After Dark
Nede-i-byen… Eller Downtown, som det også kalles.

Siden Cities: Skylines ble lansert for drøye halvåret siden, har det dukket opp flere modifikasjoner til spillet som lar brukere oppleve en dag-og-natt-syklus. Jeg har selv prøvd et par av dem, men har alltid endt opp med å fjerne dem etter en stund. Både fordi det kun ble en kosmetisk opplevelse, men også fordi totalopplevelsen ikke fungerte særlig bra. Mye negativt kan sies om SimCity, men både grafikken og måten det simulerte byen gjennom ulike tider på døgnet var veldig gjennomført.

Så, endelig var tiden klar for en offisiell nattoppdatering. Øyeblikkelig ble det hele svært lekkert. Jeg har brukt mye tid på natten der jeg bare flyr rundt i byen min for å observere, betrakte og for å suge inn de herlige stemningsinntrykkene ved soloppgang og solnedgang.

I After Dark loves vi at trafikkbildet endres på natten. Det merkes, men ikke like godt og tydelig som i nevnte SimCity. Det føles nemlig som om det er alt for mye trafikk etter at mørket faller på. Noe skal det jo være, særlig tidlig på kvelden, men ikke hele natten gjennom. Vel, kanskje unttatt i de områdene som er spesialisert for nattebråk da. Likevel, det er en kraftig forbedring fra det gamle, veldig statiske trafikkbildet. En annen viktig endring i spillet er at det nå er økt landverdi på områdene nært elver og strender. Det gjør det litt lettere å etablere mer luksuriøse boligstrøk.

Videre har Colossal Order lagt inn muligheten for å sette opp et eget budsjett for «mørketiden». For eksempel kan man redusere buss- og togtilbudet på kveldstid, men øke antall drosjer. Hvis man orker å bruke tid på å finjustere de andre tjenestene, kan man nok stikke av med litt ekstra penger – eller, redusere tiden det tar for å bli så rik at man ikke tenker på pengene uansett.

Midt i turistdistriktet - her er det mange store hoteller som har brutt byggetillatelsene mine.
Midt i turistdistriktet – her er det mange store hoteller som har brutt byggetillatelsene mine.

Alt dette er som sagt gratis, og bare her har spillet fått tilført en solid dose vitaminer. Om man kombinerer dette med tunnellene som ble lagt til i en tidligere oppdatering, samt det nye stilsettet som innførte europeiske bygninger, så er det en markant forbedring fra spillet slik det var da det ble sluppet i mars. Dette uten at det koster en krone.

Spesialiseringer

Hovedfokuset på ekspansjonen er altså å tilføre mer innhold til det som skjer etter at mørket faller på. Stemmer dette? Tja, vil jeg si. Det er riktignok innført to nye spesialiseringer for kommersielle områder: fritidsaktiviteter og turisme.

Cities Skylines After Dark
Ingen tvil om at det hele er pent.

Igjen er jeg nødt til å trekke paralellen til SimCity. Der føltes turisme veldig gjennomført, og det var enkelt å følge turistene rundt fra de ankom til de reiste, og å se hvilket fotavtrykk de satte igjen i byen. Det var også lett å se besøksgrunnlaget og å finne flaskehalser. I Cities: Skylines har turisme alltid vært et mysterium for meg. Det kommer noen, jeg ser på statistikkene at de er der, jeg ser at de visstnok har brukt penger, men… Jeg får ikke noe lyst til å følge dem rundt i byen, slik jeg gjorde i SimCity. Det virker for meg som om de er der mer på et statistisk plan, uten at det betyr særlig mye fra eller til om de er der. Det myldrer aldri.

Selv om After Dark lar deg spesialisere hele områder til turisme, så endret ikke denne følelsen seg noe hos meg. Faktisk ble innlevelsen litt brutt, da turismebygninger kun kommer i amerikansk stil, og ikke i europeisk stil (som jeg spilte med). Det er mulig dette blir endret i en oppdatering, men ingenting er per dags dato bekreftet.

Når det gjelder fritidsaktivitetene er det en del nye bygninger som er interessante. Blant annet har vi fått forskjellige typer kaier som kan plasseres langs kysten, samt en rideskole. Disse bidrar på samme måte som parker, ved at innbyggerne får tilfredsstilt sine fritidsbehov. Ellers kan også kommersielle områder spesialiseres til å være fritidsrelaterte. Da er de i utgangspunktet åpne hele natten lang, mens resten av byen stenges ned. Via politikk er det mulig å detaljstyre et fritidsområde slik at butikker og aktiviteter er nødt til å stenge på natten likevel. Det kan være greit hvis innbyggerne som bor i nærområdet klager på mye støy.

Et av problemene med Cities: Skylines var at det var så godt som umulig å få noe som helst kriminalitet i byen sin (hvorfor ville man ha det i utgangspunktet?). Fokuset på kriminalitet har nå blitt utvidet – og det er også lagt til et fengsel som tar i mot kriminelle innbyggere. Her er nok utviklerne lettere inspirert av SimCity. En kriminell blir nå arrestert og fraktet i arresten, før han blir transportert til fengselet. Her vil han så tilbringe en viss tid til han er totalt rehabilitert. Skulle dersom fengselet bli fullt (noe jeg ikke har opplevd), slippes skurkene derimot tilbake på gaten og forblir kriminelle. Fortsatt virker det som at det er alt for lett å holde kriminaliteten nede, og jeg savner mer utfordringer her.  Jeg skriver for øvrig «han» om skurkene – men det kan likevel gjerne en «hun» som er kriminell. Så var det sagt.

Modifikasjonene som ble betalinnhold

Cities Skylines After Dark
Soloppgang eller solnedgang. Jeg ble litt usikker.

Det var nok en svært vanskelig oppgave for Colossal Order å finne ut hva i all verden de skulle legge til i en utvidelse til et spill som til de grader har satt standarden for brukerskapte modifikasjoner. Alt fantes jo i større eller mindre grad allerede, som den nevnte dag-og-natt-syklusen. Det gjorde mer eller mindre resten av innholdet i utvidelsen også.

Jeg velger å tro at utviklerne har sett litt på hva slags ønsker brukerne hadde, og hva slags modifikasjoner som ikke fungerte bra nok. Eksempel på dette er nok de nye veiene med bussfelt. Dette har eksistert i lang tid via blant annet Traffic++-modifikasjonen (som for øvrig anbefales dersom du ønsker å detaljstyre trafikken). De nye buss- og varetransportterminalene er også eksempler på ting som har eksistert lenge. Her kobles blant annet lastebil-, tog-, og skipstrafikk sammen i én stor bygning. Det er også lagt inn en ekstra stor flyplass, med innebygget metro. Fantes fra før, sa du? Joda. Dog er utførelsen etter min mening betydelig bedre i After Dark.

Noe nytt er det imidlertid – både taxier og syklister har funnet veien inn i mørket så som i dagslys. Man kan til og med lage egne sykkelstier, og håpe at de faktisk blir brukt. Jeg er sikker på at cim-bilistene irriterer seg grønne over de cim-syklistene som heller velger å sykle (i alt for trange tights) midt på bilveien. Bra vi ikke har samme problemet i virkeligheten…

Hvorfor skal jeg betale da?

Det er noe med solnedganger...
Det er noe med solnedganger…

Først og fremst vil jeg si at prissettingen av både Cities: Skylines, samt utvidelsen After Dark, er nokså unik i norsk sammenheng. Av en eller annen grunn får vi nordmenn det hele ganske billig. Hovedspillet kostet 200 kroner ved lansering, og utvidelsen koster 100 kroner. 300 kroner totalt for både spill og utvidelse. Om man tenker verdi for pengene, så får man sjeldent en bedre spilldeal.

Dette er imidlertid via Steam. Om man velger å kjøpe After Dark via Paradox’ hjemmeside, koster det €18.74, eller snaue 172 kroner med dagens kurs, altså 72% mer for den vanlige europeer kontra en nordmann. Det er ikke vanlig kost, men jeg takker og bukker.

Uansett, hadde After Dark kostet dobbelt så mye hadde jeg kanskje revurdert de neste ordene, i alle fall om man ser kun på selve innholdet. Men ettersom den koster kun hundre kroner i Norge, velger jeg å slå til med en solid kjøpsanbefaling. Det er i mine øyne verdt en hundrings for å få det ekstra innholdet som følger med.

Solnedgang i Target Area. Ja, av en eller annen grunn navngir jeg bydelene på engelsk.
Solnedgang i Target Area. Ja, av en eller annen grunn navngir jeg bydelene på engelsk.

Når man i tillegg tenker på alt annet som følger med gratis (og har blitt lagt til siden mars), så mener jeg at utviklerne virkelig fortjener støtte fra alle oss som likte Cities: Skylines, uansett om man føler at utvidelsen isolert sett ikke er verdt hundrelappen.

Colossal Order fortjener skryt for å gå mot tidligere trender fra utgiver Paradox. Joachim fryktet blant annet at det ble mange og kostbare innholdspakker i sitt inntrykk. Heldigvis tok han feil. Klikk og kjøp!

Alle skjermbilder i artikkelen er tatt av forfatteren selv.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.