Slik fungerer gammeldags grafikk og musikk

Har du noensinne lurt på hvordan Commodore 64 og NES produserte grafikk og musikk? Disse videoene gir svar som er lette å forstå.

Du fikk kanskje med deg videoen How Oldschool Graphics Worked, som en rekke nettsteder postet om for et par måneder siden. Skaperen, som på det tidspunktet lød kallenavnet The iBook Guy – og som nå kaller seg The 8-Bit Guy – har i ettertid laget to nye videoer, og begge er lærerike og interessante.

Fullversjonen av bildet i toppen, som brukes som eksempel i videoen. The Mill (Oxyron, 2011)
Fullversjonen av bildet i toppen, som brukes som eksempel i videoen. The Mill (Oxyron, 2011)

I de to første videoene går han først gjennom hvordan grafikk fungerte på tre populære systemer – Commodore 64, Nintendo Entertainment System og Apple II. Han snakker også litt om Atari 2600. Det eneste jeg kanskje savner er Amiga, men den viser grafikk på en såpass komplisert måte at det ikke er så rart han hopper over plattformen.

I den siste videoen tar han for seg lyd og musikk på NES, Commodore 64 og Amiga, samt PC (fra Beeper til Soundblaster).

Det som er kult med disse videoene er at de går i detalj om ting du antakeligvis ikke ante, men som faktisk gir en ganske god forklaring på hvorfor spillene til de ulike plattformene ser og høres så særegne ut. Samtidig gjør de det på en måte som faktisk er ganske lett å forstå.

Mesteparten av de animerte illustrasjonene ser forresten ut til å være laget ved hjelp av Commodore 64s tegngrafikk (ASCII-varianten PETSCII). Det er litt stilig.

Her er videoene, på rekke og rad:

Slik fungerte gammeldags grafikk (C64, NES):

Slik fungerte gammeldags grafikk (Apple II, Atari):

Slik fungerte gammeldags musikk:

Jeg ble forresten litt nostalgisk av avslutningsmelodien, så her er den (og resten av Synth Sample-låtene den var en del av):

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.