Spillmåneden: November

November er tradisjonelt en spillmåned preget av en håndfull storspill, og slik er det også denne gangen. For vår del er det strategi- og rollespillutgivelsene som frister mest.

Utforsk fremtiden (og Månen!) i Anno 2205 (Kristian og Joachim)

Kristian

Forrige Anno-spill var det første satt til fremtiden, og tidsriktig som det var handlet det mye om å skape et grønt samfunn. I 2205 har utviklerne gått vekk fra dette fokuset, og ser i stedet ut til å ha et mye større fokus på selve bybyggingen. Det blir også utforsking og mulighet til å bygge kolonier på Månen. Kult.

Joachim

Anno-serien har jeg vært mer eller mindre hektet på siden det første spillet, men det forrige virket litt tørt og kjedelig selv om jeg egentlig er en fan av science fiction. Anno 2205 virker derimot veldig moro, kanskje fordi jeg har blitt en slags romnerd i de siste årene og elsker ideen om å kolonisere Månen. Det ser jo også ytterst pent ut. Prisen er imidlertid i stiveste laget – mulig jeg rett og slett må kjøpe en fysisk kopi for å spare penger (absurd, men sånn har det jo blitt).

Videoen under går gjennom en del ting som ble presentert på E3, og anbefales dersom du er interessert i sjangeren.

  • Plattform: Windows
  • Lanseringsdato: 3. november

Bygg egne baser i Fallout 4 (Kristian og Joachim)

Kristian

Så er det endelig klart for et nytt Bethesda-spill. Jeg håper bare ikke de ødelegger Fallout for mye med den gradvise overgangen av kampene til et mer FPS-lignende system. Allerede i New Vegas var det slik at det var utrolig mye lettere å treffe ting ved å late som man spilte Call of Duty eller Battlefield. Egenskapspoengene til karakteren man spilte fikk stadig mindre å si i denne sammenheng. Nuvel. Det er såpass mye annet spennende her at jeg gleder meg. Det å sette opp egne baser / byer er noe jeg virkelig gleder meg til. Så satser jeg på at det ikke blir for mye tårnforsvar, og at man slipper å stadig måtte dra hjem for å rydde vekk fiender.

Joachim

November er en måned uten de helt store høydepunktene for min del. Heldigvis kan Fallout 4 bli 100-timerspillet som fyller mesteparten av måneden. Kan. Jeg hadde ærlig talt vært mye mer optimistisk om det var Obsidian som lagde dette spillet – deres New Vegas var glimrende, mens Bethesdas Fallout 3 var rimelig tamme greier i mine øyne. Men Bethesda har jo samtidig laget noen av favorittspillene mine innenfor sjangeren, så jeg krysser fingrene.

  • Plattform: Windows, Xbox One, Playstation 4
  • Lanseringsdato: 10. november

Historien fortsetter i Starcraft II: Legacy of the Void (Joachim)

Jeg hører til den typen Starcraft-spillere det finnes veldig mange av, men som ingen snakker om: De som kjøper hvert nye Starcraft-spill for kampanjens skyld, og aldri så mye som rører flerspillerbiten. Når Blizzard nå omsider slipper siste del av Starcraft 2-trilogien gleder jeg meg til nok en forseggjort, historiedrevet sanntidsstrategikampanje. Denne gangen er fokus på den Starcraft-rasen jeg kjenner dårligst fra før, Protoss. Enspillerkampanjen skal visstnok inneholde diplomatiske elementer denne gangen, og minne litt om filmen 300 der du styrer en liten gruppe som må overvinne langt større motstandere.

Filmen under viser en annen nyhet i Legacy of the Void, nemlig samarbeidsoppdrag.

  • Plattform: Windows og Mac
  • Lanseringsdato: 10. november

Tidssluk med Football Manager 2016 (Kristian)

En innrømmelse er på sin plass. Jeg har jukset litt. Jeg forhåndsbestilte spillet, og dermed fikk jeg tidlig tilgang til beta-versjonen som allerede er i gang. Det vil si at det allerede har gått noen timer med dette spillet. Ahh… Jeg har virkelig slitt de siste månedene for å holde meg unna 2015-versjonen. Min FM-syklus er nemlig slik at jeg normalt spiller det i hjel rundt lansering. Deretter har jeg en pause, før jeg gjentar prosessen på våren. Men hvert år når det begynner å nærme seg ny versjon, så begynner manager-fingrene mine å krible. Noen ganger sprekker jeg, og begynner å spille fjorårets versjon. Det klarte jeg heldigvis å la være i år.

Uansett, da Football Manager 2016 først ble presentert følte jeg at alle de nye og «fantastiske» oppdateringene bare virket som søppel. Rett og slett. I ukene som fulgte har utviklerne derimot presentert massevis av små, mindre viktige oppdateringer (i følge dem selv). Det var i grunn disse som jeg selv følte var «verdige endringer». Det vil si, alle disse småtingene som gjør hverdagen som manager lettere og mer intuitiv. Jeg gleder meg til de har fått luket vekk de fleste feilene. Som normalt skjer ved den tredje store oppdateringen en gang i mars 2016, når jeg begynner på min andre runde.

Og nå kan man lage sitt eget lag uten å måtte gå gjennom redigeringsverktøyet som følger med spillet. Whoho, Krifosborg, here we come!

  • Plattform: Windows, OS X, Linux
  • Lanseringsdato: 13. november

Kraften er med oss i Star Wars: Battlefront (Kristian)

Dette er et spill jeg egentlig er svært usikker på. Hvorfor? Jo, jeg elsker jo Star Wars-universet. Jeg har tidligere favorisert Battlefield-spillene over Call of Duty-spillene. Grafikken ser herlig ut. Men så er det EA da. Med sine sleipe salgsmetoder der de bevisst utelater det kuleste innholdet fra spillet for å selge det som nedlastbart innhold senere. Eller, man kan betale snaue 1000 kroner for spillet (!) for å få det som kanskje egentlig burde vært med fra starten. Og så er det rett og slett det at jeg stadig blir mindre interessert i nettbaserte skytespill. Jeg foretrekker mer rolige og avslappende spill der man bare sitte i fred og ro og kose seg mens man legger en slagplan. Bortsett fra FIFA da. Men nok om det.

Det store spørsmålet mitt blir om jeg plukker det opp nå i november, eller om jeg venter til en gang det kommer på salg. Det er jo nemlig nok å gjøre med både Football Manager, Fallout 4 og Anno 2205 i første omgang. Man skal jo ha tid til alt også.

  • Plattform: Windows, Xbox One, Playstation 4
  • Lanseringsdato: 19. november (EU)

Hva med deg? Hvilke spill ser du frem til denne måneden?

4 kommentarer om “Spillmåneden: November”

  1. Virker som en ganske skral spillmåned, men det dukker vel alltids opp noen spill ut av det blå som ser interessante ut. Anno er jo et spill som kan bli spennende, men om de bruker samme avskylige DRM som på den forrige (spillet kan kun aktiveres tre ganger), så blir ikke denne kjøpt heller.

    Svar
  2. Virker som Anno 2205 har fått en veldig blandet mottakelse, og at utviklerne har forenklet mye av det som var moro. Hadde planer om å kjøre ut til Sørlandssenteret for å kjøpe det i dag, men nå vet jeg ikke om jeg gidder. Hadde de lagt seg på samme prisnivå som Cities: Skylines, så hadde det vært mye mer sannsynlig at jeg tok sjansen. Men nå er jeg mer fristet til å bare kjøpe After Dark-ekspansjonen til Skylines.

    Svar
    • Jeg skjønner ikke greia med å forenkle denne type spill. Tror de at det finnes et uforløst potensialle hos en eller annen gigantisk gruppe spillere som liker casual strategi? Virker fullstendig meningsløst. Men jeg har egentlig sluttet å bli overrasket over Ubisoft. Også den prisen i tillegg, da.

      Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.