Kommentar: Ryktene om renessansen til spillkassettene hos Nintendo

Nintendo ryktes å planlegge bruk av spillkassetter for sin neste konsoll. Er det en brukbar idé?

Spillkassettens historie

En gang for lenge siden, var spillkassetter – cartridges – hva som gjaldt i konsollverdenen. På datamaskiner som Commodore 64 hadde man disketter, kassetter av den typen man i dag forbinder med musikk, og konsollenes spillkassetter slik vi kjenner dem fra NES, i skjønn forening. Men på konsoll dominerte spillkassetter fra før NES sine dager og helt til 32-bitskonsollene med PlayStation 1 i spissen. Med PS1 og resten av den tidlige 90-tallsgenerasjonen begynte eksperimentene med CD-baserte konsoller. Nintendo sto lenge imot strømmen, men resten av bransjen så seg aldri tilbake. Nintendo gikk med ett fra å være tidens kule og fremtidsrettede selskap, til å bli ansett som bakstreversk og tilhørende fortiden.

Fordelen med spillkassetter var rask lastetid, men til gjengjeld var CD-er mye, mye billigere, hadde langt større lagringskapasitet og ikke minst: spillutgiverne slapp å måtte forholde seg til store lagre av dyre, potensielt usolgte spillkassetter. Slik bransjen var innrettet måtte man på den tiden bestille store kvanta i forkant, og håpe at spillene ble solgt ut. Med CD-enes inntog kunne man produsere flere spill raskt og uten å måtte ha store lagre i bakhånd. Man var også mindre bundet av Nintendos (og andre konsollprodusenters) stålkontroll over produksjonen av spillkassettene, og dermed store markedsmakt. I det store og hele var det mange og gode grunner til å gå over til CD-er.

Spillkassetter gikk ut av bruk hos Nintendo i 2001, som den siste av konsollprodusentene. Utenom for de håndholdte konsollene, der både DS og 3DS har brukt en type kassetter som minner om minnekort, har også Nintendo gått for optiske lagringsmedier. Men nå har et nytt rykte rundt Nintendos kommende konsoll, kodenavn NX, indikert at ting muligens kan forandre seg igjen. Siste rykte ut er at NX vil ha spillkassetter som lagringsmedium!

Spillkassettens reneasanse?

Selskapet Macronix har siden slutten av 90-tallet produsert spillkassettene til Nintendo sine konsoller, og forsyner blant annet Mario-produsenten med spillkassettene til den håndholdte 3DS. Denne konsollen har en lagringskapasitet på sine spillkassetter på 8 GB, og siste utgave av teknologien bak kan gi 32 GB på samme kassett-størrelse. I sin nylig utgitte finansrapport for det kommende året har Macronix avslørt at de forventer stor omsetning i forbindelse med utgivelsen av Nintendos neste konsoll. Hva dette innebærer vet ingen, men flere tror det kan bety en renessanse for spillkassettene. Alternativet er at det er snakk om lagring av OS og andre vitale filer for konsollen, men sammen med andre rykter om den kommende konsollen, er det godt mulig at det er snakk om mer enn som så.

WiiU bruker optiske disker med en lagringskapasitet på 25 GB, så dette er ikke så langt ute som det kanskje kan virke. Kassetter er raskere enn optiske disker, og i våre dager holder ikke diskene tritt med overføringshastigheten som kreves. Derfor ser vi at spillene må lagres på harddisker i siste generasjons PlayStation og Xbox, og at diskene mer er å regne for en type DRM.

Fremtiden regnes av mange å være nedlasting over spilltjenester som Steam, PlayStation Store og eShop, men mange steder i verden – også i vesten – er nettet dårlig, så det kan tenkes at dette ikke er så dumt av Nintendo som det ser ut som på overflaten. Det er uansett utenkelig at det ikke vil eksistere en mulighet for nedlasting på NX også. Eshop’en til WiiU inneholder allerede i dag alle spill som utgis. Dette må man regne med vil fortsette.

2 kommentarer om “Kommentar: Ryktene om renessansen til spillkassettene hos Nintendo”

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.