Én uke, fem tilbakeblikk

Jeg skal prøve meg på et nytt prosjekt.

Dere har sikkert lagt merke til at det gjennomsnittlige tilbakeblikket her på Spillhistorie.no er rimelig stort. Jeg liker å skrive om spill det er mye å si om, og som gjerne også har en litt interessant bakgrunnshistorie. Slik som bilspillet Out Run, der spillskaper Yu Suzuki dro på rundreise i Europa for å få inspirasjon, eller strategispillet Empire, som startet tilværelsen på syttitallets stormaskiner og hadde en lang og komplisert vei mot lansering.

Men det er noen ulemper med disse svære tilbakeblikkene. De tar ofte svært lang tid å skrive, og involverer i tillegg mye arbeid utenfor selve skrivingen. Det siste tilbakeblikket jeg skrev tok cirka tre uker (kombinert med daglige nyheter og så videre). Størrelsen resulterer også i at de tar lang tid å lese – kanskje litt for lang tid, i enkelte tilfeller. Og det betyr at de dukker opp ganske sjeldent. Jeg hadde egentlig en slags tanke om å skrive ett tilbakeblikk i uka, men slik har det ikke blitt.

Så nå skal jeg prøve meg på et lite prosjekt: Denne uken skal jeg prøve å skrive ett tilbakeblikk hver dag, og jeg starter med en sak om westernspillet High Noon på Commodore 64. Naturligvis vil fokuset være på rimelig enkle spill, som ikke nødvendigvis har de mest omfattende bakgrunnshistoriene, men jeg tror tilbakeblikk-arkivet vårt kan ha godt av noen lette saker også. Variasjon er jo alltid fint.

Det er selvsagt fortsatt ganske tidkrevende å lage disse tilbakeblikkene, så det blir nok litt færre nyheter og andre saker på Spillhistorie.no denne uken. Men jeg skal i alle fall prøve å få ut en ekstra sak eller to om dagen.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.