XCOM møter storstrategi i Phoenix Point

Her er mengder av ny informasjon om XCOM-skaperen Julian Gollops nye spill.

Den legendariske spilldesigneren Julian Gollop har nylig skapt en kritikerrost nyutgave av sitt første spill, det turbaserte strategispillet Chaos. Men det spillet han er mest kjent for, er UFO: Enemy Unknown – altså, det første spillet i XCOM-serien. Nå jobber han med sin egen nytolkning av spillet, og det er langt mørkere enn Firaxis’ versjon.

Konseptkunst. Følg lenken i bunnen for faktiske skjermbilder.
Konseptkunst. Følg lenken i bunnen for faktiske skjermbilder.

I Phoenix Point har menneskeheten nesten blitt utryddet, etter at et virus fra det ytre rom slapp løs i forbindelse med polsmeltingen. Dette har skapt forferdelige mutasjoner, og forvandlet både mennesker og dyr til Lovecraft-inspirerte monstre. Phoenix Point er navnet på en av flere isolerte utposter der de siste restene av menneskeheten forsøker å holde ut så lenge som mulig, i en verden som nå tilhører noen andre.

Mer dynamisk enn XCOM-serien

Der fiendene i XCOM-spillene var fastsatte, vil Phoenix Points fiender muteres underveis – og disse mutasjonene vil være, i alle fall delvis, en respons på hvordan du overvinner dem. Bruker du én taktikk mye, kan du regne med fiender spesialdesignet for å møte nettopp denne taktikken i fremtiden.

På samme måte kan du aldri være helt sikker på de andre menneskelige fraksjonene du møter. Isolasjonen kan ha gitt dem helt andre tanker om hvordan man best kan overleve, og hva som må gjøres, og det er ikke slik at det å finne en annen gruppe mennesker betyr at du har fått en ny alliert. Noen vil til og med være fiendtlige, og aktivt prøve å bekjempe deg for å kontroll over de begrensede ressursene på jordkloden.

Noen av fiendene blir svært store.
Noen av fiendene blir svært store.

Dette er imidlertid ikke fastsatt, og du kan påvirke forholdet mellom din og andres fraksjoner ved hjelp av diplomati og handel. Fraksjonene og ideologiene deres minner litt om dem vi finner i Alpha Centauri, der noen tror det er mulig å leve sammen med Jordens nye beboere, og andre er overbevist om at de kan overvinnes. Hver fraksjon får egne teknologier, og det blir måter for deg å prøve å sikre deg de unike teknologiene deres.

De taktiske kampene minner om de vi finner i de nye XCOM-spillene, men du får blant annet mulighet til å sikte på individuelle kroppsdeler og dermed gjøre spesialisert skade i stedet for bare å redusere helsepoengene deres. Nivåene er også dataskapte, og forskjellige hver gang.

Du kan lese mer om Phoenix Point i en stor artikkel på Rock, Paper, Shotgun. Spillet skal etter planen lanseres i 2018.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.