Klassiske spill i nye utgaver

Frister det med Battlefield-skapernes første spill på Amstrad CPC? Eller en ny versjon av arkadespillet Donkey Kong for Commodore 64? Pluss: Tre kule demoer.

I tillegg til at massevis av utviklere lager nye og originale spill på klassiske plattformer, finnes det mange som liker å ta eksisterende spill over på plattformer de enten ikke har vært på før, eller der de offisielle versjonene kanskje ikke er så veldig imponerende.

Når en demogruppe ved navn Batman Group nå har overført Digital Illusions’ første spill, Pinball Dreams, til Amstrad CPC, er det et eksempel på førstnevnte. Pinball Dreams kom opprinnelig for Amiga i 1992, og imponerte kraftig med sine store, skrollende brett og realistiske ballfysikk. Slikt fikk man ikke til på de gamle 8-bits-plattformene.

Nå har ikke jeg så veldig mye kjennskap til akkurat Amstrad-plattformen, men videoen under viser en svært trofast versjon som faktisk ser riktig så spillbar ut. Ta en titt:

Tilbake på en plattform jeg kjenner mye bedre til, har vi en ny utgave av Nintendo-klassikeren Donkey Kong. Commodore 64 fikk faktisk ikke bare én, men to offisielle Donkey Kong-versjoner. Den første ble utgitt av Atarisoft i 1983 (ja, et Nintendo-spill på Commodore 64 utgitt av Atari), og den andre var det Ocean som sto for i 1986.

De offisielle utgavene er slett ikke dårlige, men den nye versjonen – fra demogruppen Oxyron – er sannsynligvis den beste og mest trofaste overføringen av det klassiske arkadespillet som Commodore 64 noensinne vil få. Ta en titt, og last det ned før Nintendos advokater dukker opp:

Commodore 64-spillet ble forøvrig lansert på demopartyet X 2016. Der kom det også noen ganske kule demoer. Det er vanvittig kult å se hvor mye talentfulle utviklere klarer å få ut av plattformen fra 1982. Jeg har lagt inn topp-tre her:

Lunatico (lft):

Wonderland 13 (Censor Design):

The Phoenix Code (Bonzai):

The Phoenix Code vant, men jeg syntes egentlig de to andre er hakket bedre. Wonderland 13 har forøvrig en veldig interessant del helt på slutten, der man ikke bare har fått maskinen til å spille en samplet låt, men også klarer å vise effekter på skjermen samtidig. Det er litt galskap.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.