Visste du at John Carpenter har laget spillmusikk?

Skrekkregissøren brukte «en søndag i studio» på å lage musikken til Sentinel Returns for PlayStation og PC.

John Carpenter er en allsidig kar, som har vært innom rimelig mange roller i løpet av sin karriere i filmindustrien. Han er kanskje mest kjent for å ha regissert filmer som Halloween, The Thing, They Live og Escape from New York (som var en så stor inspirasjonskilde for Hideo Kojimas Metal Gear Solid at filmselskapet vurderte å saksøke – noe Carpenter ikke ville ha noe av).

Mørke saker.
Mørke saker.

Spillmusikk for Psygnosis

Det som ikke er like godt kjent, er at Carpenter også har laget musikk, inkludert lydsporet til mange av filmene hans. For tiden er det faktisk musikk han driver mest med, selv om han nå også er involvert i en ny Halloween-film. På nittitallet sto han også bak musikken i et spill – Sentinel Returns, som kom til PlayStation og PC og ble utgitt i 1998 av britiske Psygnosis (som på det tidspunktet var eid av Sony).

Skal vi tro Carpenter selv, var det ikke en jobb han var veldig involvert i. Han har fortalt følgende til nettstedet FACT:

– Jeg lagde musikken til spillet Sentinel Returns på nittitallet. Jeg jobbet på det tidspunktet med en film [Vampires] i New Mexico, og ble spurt om å lage musikken for spillet. Så jeg gikk til et studio en søndag, fridagen min, og bare satte noe sammen som jeg ga dem. De virket fornøyd nok, så greit. Jeg så aldri spillet. Ingen fortalte med hvordan det var, jeg vet ingenting. Ingen sier noe til meg!

Carpenter er forøvrig kjent som en gamer selv, og sa i samme intervju at han ville elsket å lage mer spillmusikk.

Jeg har både «far og sønn» i samlingen.
Jeg har både «far og sønn» i samlingen.

Merkelig sjangerblanding

Sentinel Returns er et interessant spill, som er litt vrient å putte i en sjangerbås. Det nærmeste er kanskje å beskrive det som en slags kombinasjon av snikespill og hjernetrimspill. Du må navigere deg gjennom tredimensjonale miljøer, der du må unngå å bli sett av et tårn som vokter over et drømmeaktig (eller marerittaktig) landskap.

Målet er å skaffe seg nok energi ved å absorbere andre ting, til at du kan skape en plattform som gjør at du kommer høyere opp enn tårnet. Dermed kan dette også absorberes. Sentinel Returns er forøvrig oppfølgeren til åttitallsklassikeren The Sentinel, som ble utviklet av Geoff Crammond – ja, han som lagde Stunt Car Racer og Formula One Grand Prix-spillene noen år senere.

Sentinel Returns skilter med en svært distinkt og mørk visuell stil, og Carpenters lydspor er heller ikke av det lystige slaget. Her kan du høre det:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.