Slik ser Limbo ut på Commodore 64

En av Limbo-skaperne lager Commodore 64-versjon av indie-klassikeren.

Plattform/hjernetrimspillet Limbo fikk mye velfortjent ros da det dukket opp for noen år siden, og nå har vi også fått en «oppfølger» i form av den heftige fjorårsutgivelsen Inside. Originalen brukte nesten utelukkende sort/hvitt-grafikk, noe som sammen med livaktige animasjoner og realistisk fysikk var med å gjøre spillet til en unik opplevelse.

Ikke så lett som det virker

På en måte kan en lett tenke seg at et spill som Limbo burde fungere godt på enkle plattformer som Commodore 64, men den lave oppløsningen gjør det utfordrende å skape små og livaktige figurer, og for realistisk fysikk trengs massevis av regnekraft som en typisk 8-bits-maskin strengt tatt ikke har.

Likevel har danske Søren Trautner Madsen gått i gang med å overføre Limbo til Commodore 64. Prosjektet er fortsatt langt fra ferdig, og om spillet noensinne fullføres er også usikkert. Men det han allerede har fått til, er fortsatt ganske imponerende. Søren Trautner Madsen var også programmereren av storversjonen av spillet, så han har nok mer kjennskap til koden enn de fleste.

– Commodore 64 er såpass gammel at nesten alt er fullstendig umulig å gjøre med den … helt til man får en veldig, veldig god idé. Mange av disse gode ideene har blitt grundig dokumentert i årenes løp, og jeg har klødd i fingrene etter å prøve dem ut. Jeg kodet aldri noe på åttitallet, i stedet jobbet jeg med grafikk og musikk. Men nå var det på tide, sier han.

Her kan du se hvordan spillet tar seg ut nå:

En kommentar om “Slik ser Limbo ut på Commodore 64”

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.