To nye Sierra-eventyr på GOG

Conquests of Camelot og Conquests of the Longbow.

Den DRM-frie nettbutikken GOG har fått stadig flere Sierra-eventyr i sortimentet, og i dag kom to til: Conquests of Camelot: The Search for the Holy Grail og Conquests of the Longbow: The Legend of Robin Hood. Begge ble designet av Christy Marx, som i tillegg til å designe spill for Sierra har jobbet med flere kjente TV-serier. Hun ble opprinnelig headhuntet til Sierra fra Marvel, der hun var tegneserieforfatter.

Robin Hood og Arthur

Conquests of Camelot. Bildet i toppen er fra Conquests of the Longbow.
Conquests of Camelot. Bildet i toppen er fra Conquests of the Longbow.

Som navnene tilsier, er det her snakk om eventyrspill inspirert av historiske fortellinger. Conquests of Camelot tar oss med til korstogenes tid, og er et Sierra-eventyr av den gamle skolen – med massevis av mer eller mindre rettferdige måter å bli drept eller havne i umulige situasjoner på. Dette spillet bruker EGA-grafikk, og du må skrive inn kommandoene dine med tekst.

Conquests of the Longbow er nyere, og bruker VGA-grafikk og pek-og-klikk-kontroller. Spillet gir deg rollen som Robin Hood, med det målet å gjeninsette Richard Løvehjerte som konge over England. Det har blant annet fire forskjellige avslutninger, avhengig av valgene du tar underveis.

Begge spillene forsøker å tilby autentiske verdener å utforske, basert på historiske fakta og myter. Marx og teamet gjorde store mengder research i forbindelse med utviklingen, og spillene er fulle av legendariske figurer og referanser. Spesielt Conquests of Camelot trekkes frem som et spill langt mer inspirert av de historiske mytene enn moderne eventyrfilmer om Arthur og ridderne hans.

Oppdatering: GOG har også lagt ut et intervju med Marx, der hun snakker om noen av disse temaene. Et interessant sitat:

During our initial interview with Ken and Roberta, one of the key questions I asked was «If we create an original IP for you, do we have any ownership?» They said, no, they would want full ownership. I wasn’t willing to create a new, original IP without some ownership, so they put forward the idea of doing a King Arthur game.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.