Mars-strategi fra Tropico-utvikleren

Kan du skape en fungerende Mars-koloni, eller vil det hele ende i katastrofe?

Ungarske Haemimont Games har i de senere årene fokusert på Tropico-serien, noe de har hatt rimelig god suksess med. Men nå er det på tide med noe nytt, og sammen med utgiver Paradox har de nå annonsert strategispillet Surviving Mars.

Spillet får en retro-futuristisk grafikkstil.
Spillet får en retro-futuristisk grafikkstil.

Retro-futuristisk science fiction

Surviving Mars handler om å opprette den første fungerende kolonien på Mars. Det hele starter med å velge hvem som skal sponse deg, før du finner et egnet sted på den ugjestmilde kloden og starter byggeprosessen. Du skaffer ressurser ved hjelp av gruver og veksthus, og må bruke det du finner til å holde kolonistene dine i live.

Hver kolonist skal simuleres som et individ, og egenskapene hans eller hennes vil påvirke oppførselen. De kan også få problemer, slik som alkoholavhengighet, og dette kan skape «interessante» situasjoner.

Haemimont kan sine byggespill.
Haemimont kan sine byggespill.

I tillegg viser det seg som regel at Mars har ett eller annet uventet å by på. Surviving Mars har nemlig hentet inspirasjon fra klassisk science fiction, og hver gang du spiller vil du oppleve ett eller annet mysterium som ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten. Kanskje det dukker opp en mystisk sfære utenfor kolonien din – hva er den, og hvordan skal du forholde deg til den?

Ellers loves vi blant annet et datagenerert teknologitre som er forskjellig hver gang, og god støtte for spillerskapte modifikasjoner.

Surviving Mars kommer til PC, PS4 og Xbox One til neste år. Her er infosiden, og her en trailer:

Ute etter noe litt mer realistisk, men i samme gate? Homeworld-skaperne samarbeider med NASA om nytt Mars-spill.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.