Nytt romstrategispill inspirert av Master of Orion 2

Gjengen bak romstrategispillbloggen Space Sector har annonsert sitt eget spill.

Om du er interessert i romstrategispill, kan det godt tenkes du har vært innom nettstedet Space Sector noen ganger. Det er (eller var?) et nisjenettsted dedikert til sjangeren, og noen av folkene bak nettstedet er faktisk så dedikerte at de for to år siden startet utviklingen av et helt eget spill.

Spillet heter Interstellar Space: Genesis, og skal være en åndelig oppfølger til nittitallsklassikeren Master of Orion 2. Utviklerne sier at de vil holde seg til det samme grunnlaget som Master of Orion 2 er tuftet på, men ønsker også å tilby ekstra kompleksitet og dybde for å skape en ny og frisk opplevelse.

Som du kanskje vet, er Master of Orion 2 et strategispill der målet er å bygge opp et imperium i verdensrommet. Det var med å legge mye av grunnlaget for den moderne romstrategisjangeren, og gir deg i oppgave å utforske verdensrommet, kolonisere nye kloder, utvinne rikdommene deres og forsvare deg mot (eller angripe) andre, rombaserte sivilisasjoner. Diplomati funker også, noen ganger.

Straks tidliglansering

 

Planen er å tilby forhåndsbestillinger fra og med 12. juli, og de som bestiller spillet vil da umiddelbart få tilgang på den uferdige versjonen. Litt som «early access» altså, bare uten Steam. Utviklerne ønsker forøvrig å lansere på Steam etter hvert, og da skal de som allerede har kjøpt det få tilgang på Steam-nøkkel.

Om du har lyst, kan du stikke innom nettstedet deres for å se mer informasjon om spillet. Her er en bitteliten teaser:

Det blir spennende å se hvordan spillet utvikler seg. Jeg har tidligere sagt at jeg er skeptisk til nye spill som prøver å etterligne Master of Orion 2; jeg har lest «åndelig oppfølger» og «Master of Orion 2» i samme setning at jeg hadde mistet tellingen om jeg hadde forsøkt å telle i utgangspunktet. Men hvor mange har lykkes? Jeg kommer faktisk ikke på noen som virkelig har klart det – selv om flere av forsøkene tross alt har vært ganske trivelige.

Som sagt et annet sted her på nettstedet: Jeg tror ikke det er en tilfeldighet at de beste romstrategispillene i dag går i egne retninger, i stedet for å forsøke å etterligne Master of Orion 2.

Interstellar Space: Genesis blir forhåpentligvis et trivelig spill, og hvem vet – kanskje det blir dette som faktisk knekker Master of Orion 2-koden en gang for alle. Nye romstrategispill sier vi i alle fall aldri nei takk til, og skrytelisten ser ganske spennende ut:

Game Features:

  • Turn-based tactical combat: We keep with the Master of Orion 2 formula but with some novelties for an even deeper and satisfying experience
  • Ship design: customize your ships, send them to battle and witness the results of your creation in action with full control
  • Free space-based movement with range limits: Your ships can travel to every star as long as there’s no celestial object in the way and the destination is in supply range
  • Race customization: Design your own races with their advantages, disadvantages and special abilities for increased fun, variety and challenge
  • Leaders: Leaders have not only abilities but also traits and desires for additional personality. Leaders accumulate experience, level up and you can choose which primary skills they improve and even which secondary skills they obtain or upgrade
  • Deep colony development and terraforming: You can see the colony close, see the buildings there. You can build planetary improvements, empire projects and even wonders. The worlds are procedurally generated. So, each game will have different planets and terrain views. You can see your planets evolve, and no planet is equal.
  • Random tech trees: Not all techs are present in every game and players may have different tech trees in each game. Research artifacts that boost certain research fields and unique techs that can only be found in derelicts or ruins exploration
  • Races with different ideal planet types: Play with races that prefer different environments since they have different biochemistries, unique abilities and special characteristics
  • Rich and reliable diplomacy system: You can make and break treaties with the alien races for trade, mining rights, research treaties and alliances. Expect lots of personality, a reliable system (player understands what’s going on) and meaningful and real cooperation
  • Varied and deep exploration mechanics: A more realistic galaxy, with black holes, neutron stars, exotic stars, brown dwarfs, white dwarfs, nebulae, asteroid belts and rogue planets, all playing a role in our gameplay model. Some of which will need to be revealed as you play!
  • Define your space civilization wants and desires: Shape the way your empire explores the stars and develops by choosing which cultural path you shall take in each game. Will you be an adventurer, a tycoon or a knowledge seeker?
  • Deep economic model: Mine asteroids for minerals, volatiles or study them for research. Exploit interstellar tourism and research and strategic resources that unlock new key technologies and provide other advantages
  • Espionage: Steal technologies, conduct sabotage and frame others

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.