Lag BASIC-spill med ny fantasikonsoll

BASIC8 lar deg skape dine egne BASIC-spill, og dele dem med andre brukere på Steam.

Fantasikonsoller har blitt populære i det siste, med PICO8 og TIC-80 som de fremste eksemplene. Dette er systemer som får datamaskinen din til å «late som» den er en annen datamaskin eller konsoll – litt som en emulator, bare at systemet ikke har eksistert i virkeligheten. Vanligvis har de virtuelle systemene kraftige begrensninger for å etterligne åttitallets spillplattformer.

Poenget er så å bruke de inkluderte verktøyene for å lage spill og andre spennende programmer innenfor disse begrensningene, eller simpelthen spille det andre har laget. Spesielt PICO8 har en svært livlig utviklerscene, med mengder av nedlastbar moro.

Lek med BASIC.
Lek med BASIC.

Moderne BASIC-variant

BASIC8 er altså et nytt system i samme gate, som nylig har fått tidliglansering. Her får du bruke en moderne variant av programmeringsspråket BASIC for å lage spillene dine, så du får ikke helt den samme programmeringsopplevelsen som man hadde på åttitallet. Systemet inneholder også verktøyer for å lage «sprites», lyder, og så videre.

Samtidig er fantasisystemet svært begrenset, med lite minne, få farger og lav oppløsning, så spillene og programmene dine vil nødvendigvis bli ganske «retro». Disse kan så deles med andre BASIC8-brukere. For øyeblikket kan man ikke eksportere dem slik at de kan spilles av folk som ikke eier BASIC8 selv, men det er mulig dette implementeres i fremtiden.

Verktøy for spillutvikling.
Verktøy for spillutvikling.

Litt for begrenset?

Siden jeg liker BASIC selv, syntes jeg i utgangspunktet dette virker som et spennende prosjekt. Men jeg er ikke nødvendigvis noen fan av begrensningene som pålegges – gi meg litt flere farger og litt mer skjermplass, så er jeg muligens med. Selv ZX Spectrum har høyere oppløsning enn BASIC8 (og de andre systemene i samme gate).

Kanskje det jeg helst vil ha er AMOS8?

Alternativt ville det vært kult med et BASIC-system som lot deg skrive inn gamle programlistinger fra sytti- og åttitallet med linjenummer og minimale endringer, og så kjøre dem som om man hadde en klassisk mikrodatamaskin.

Da tenker jeg først og fremst på tekstmodus, ikke nødvendigvis avanserte greier som «sprites» (men en eller annen form for minne-emulering måtte man nok hatt, for POKE og PEEK).

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.