Terminal Conflict: Spennende spill om den kalde krigen

Har du det som skal til for å lede en supermakt gjennom atomalderens utfordringer?

Dette er hva som møter deg ved oppstart av kampanjen som USA. Legg merke til fargevalget, som er blått når du spiller USA og oransje når du spillet Sovjetunionen.

Spillhistorien er full av kule strategispill. Ofte handler de om krig, og andre verdenskrig blir for eksempel hyppig dekket. Men hvor ofte ser vi strategispill som handler om den kalde krigen? Noe sjeldnere kan man si. For noen år siden inngikk Paradox Interactive samarbeid med en gruppe utviklere om å lage et strategispill om nettopp den kalde krigen, bygd på Clauzewitz-motoren som kjører blant annet Hearts of Iron og Europa Universalis. Dette spillet skulle hete East versus West. Dessverre ble det kansellert.

En ny start

Men utviklerne bak East versus West ga ikke opp. Med sjefen Gellert Keresztes i spissen gikk noen av dem sammen i selskapet Strategy Mill, og de utvikler nå et nytt kald krigspill, kalt Terminal Conflict, i samarbeid med utviklerstudioene Bl-Logic, Scippble Pad Studios og Polywick Studios. Strategy Mill er et svensk studio, som i år planlegger å utvide med nye kontorer i Oslo. Utviklerne har tidligere erfaring i fra så ulike spill som Arsenal of Democracy (et storstrategispill basert på Hearts of Iron II-motoren), League of Legends, Magic the Gathering, Uncharted 2 og The Last of Us.

I Terminal Conflict settes du i skoene til enten presidenten av USA eller generalsekretæren i Sovjetunionen, og det er din oppgave å lede din supermakt til seier i den kalde krigen.

Tøffe valg

Du må styre supermakten gjennom alle de valg og utfordringer som lederne historisk måtte; økonomiske valg, spionasje, diplomati og militære sådanne. Du kan utføre snikmord og kupp, og lede nasjonen din i romkappløpet. Eller utslette fienden i et flammehav av atomvåpenild. Du må som leder balansere utenrikspolitikk og innenrikspolitikk, sikkerhet og uvørenhet. For mye sikkerhet, og landet ditt stagnerer mens motstanderen ekspanderer. For mye uvørenhet, og landet ditt destabiliseres og havner i kaos. Det er fem interessefelt som du også må balansere. Disse er finans, folket, eliten, militæret og staten. Alle disse interessefeltene kan gi deg utfordringer du må løse. Ingen må neglisjeres for mye. Ingen må få for mye makt.

Et eksempel på et valg du som generalsekretær av Sovjetunionen må ta rundt en tidlig historisk hendelse i den kalde krigen.

Et eksempel på dette er en hendelseskjede som kan igangsettes i løpet av spillets gang. Hvis du har satset for lite på militæret som president av USA, kan du oppleve at en av generalene dine vurderer å stille opp som presidentkandidat mot deg. Da kan du velge å enten styrke militærets makt og ressurser, eller gå inn i en valgkamp mot denne generalen.

Hvis du styrker militæret, vil det bety at du må svekke andre deler av landet. Vil du la økonomien lide under økte utgifter, eller vil du la landets politiske elite ta støyten? Hvis du derimot går inn i en valgkamp, risikerer du å tape valget. Og da er det «game over». Du spiller nemlig som én person og hans eller hennes administrasjon. Denne administrasjonen bytter du kun ut hver gang du går inn i en ny æra. Om du dør eller taper makten før den tid, er spillet over.

Spillmoduser

Selve spillingen skjer gjennom en grensesnitt som ligner på en sekstitalls dataterminal, der de ulike valgene tas og utføres. Spillet er turbasert.

Noen valg kan tas fortløpende i løpet av en enkelt omgang, mens andre – som militære manøvre – krever at du avslutter omgangen og lar hendelsene utspille seg. Spillet er i fra bunnen designet for å spilles mot andre mennsker i flerspiller, men det tilbys også en mulighet for å spille mot datamaskinen.

Uansett om du velger å spille mot datamaskinen eller en venn kan du velge mellom tre ulike modus. Du kan spille i en utfordringsmodus eller praksismodus, hvor du har all den tid du trenger til å tenke ut trekkene dine. Men du kan også spille på tid, hvor hver omgang har kun en begrenset mengde tid til rådighet. Den sistnevnte modusen skal ta mellom en halvtime og halvannen time å gjennomføre fra start til slutt.

M.I.R.V.I.N

M.I.R.V.I.N. presenterer seg. Han er din faste følgesvenn i løpet av spillets gang.

Terminal Conflict har en interessant bakgrunnshistorie. Du spiller som nevnt via et grensesnitt som ligner på en dataterminal fra sekstitallet. Denne terminalen har et navn og er sentral i spillets bakgrunnshistorie. Historien er at på sekstitallet så utviklet CIA og forsvarsdepartementet en supercomputer med en avansert kunstig intelligens. Målet var å hjelpe USAs presidenter med å unngå en kjernefysisk krig. Professor Randall Garrison utviklet prosjektet «Mainframe Intelligence Remote Vector Identity Network», eller M.I.R.V.I.N.

MIRVIN fikk en kunstig intelligens som kunne skissere ulike politiske scenarier for å bistå presidenten i avgjørelsene han måtte gjøre. Den ble snart infiltrert av KGB. Kommunistene brukte denne bakdøren til å kontre den amerikanske presidentens avgjørelser og slik bevare maktbalansen i verden.

MIRVIN ble sentral i å løse ulike kriser under den kalde krigen, slik som Cuba-krisen, og apokalypsen ble unngått gang på gang. MIRVIN var med på å forme det tjuende århundret. Men så kom åttitallet. Kunstig intelligens ble plutselig suspekt i og med filmer som Terminator og i desember 1984 ble MIRVIN-prosjektet avsluttet. MIRVIN skulle nå destrueres.

Men professor Garrison klarte å redde oppfinnelsen sin og smugle den vekk. Den kunstige intelligensen ble satt opp til å drive en tollbod, og der sto den i 33 år, til 2017. Da gikk tollbodselskapet konkurs, og MIRVIN – som i 33 år hadde levd i ensomhet og sett verden hinke av gårde uten «ham» – ble nå koblet til internett. MIRVIN er nå koblet til verden, og klar til å bistå deg med å simulere den kalde krigen og dens utfordringer og nødvendige avgjørelser. Så er spørsmålet, har du det som skal til for å lede en hel nasjon i atomalderen, med alle dens farer?

Når kommer det?

Spillet er per i dag i alfa-testing, og planlagt lansering er Q2-Q3 2018, om alt går etter planen. I følge Gellert Keresztes er det ikke lenge til spillet kommer i beta. Om man skriver seg opp for et nyhetsbrev på spillets hjemmesider vil man få beskjed så fort dette skjer. Utviklerdagbøker – det er atten gitt ut i skrivende stund – kommer ukentlig, og kan leses på Strategy Mills hjemmesider. I første omgang kommer spillet til å lanseres til PC, Mac og Linux, men på sikt planlegges lansering også på iOS- og Android-tablets.

En eksklusiv skrivebordsbakgrunn for våre trofaste lesere!

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.