Flight Sim World er kansellert

Dovetails fortsettelse av Flight Simulator-serien har blitt droppet, og vil snart fjernes fra Steam.

Microsoft knuste mange hjerter da de i 2009 stengte utviklerstudioet bak Flight Simulator-serien, og offisielt la den på is. I 2014 kjøpte britiske Dovetail Games rettighetene til å bygge videre på seriens teknologiske plattform med en serie flysimulatorer for det sivile markedet, og etter lang tid lanserte de sin Flight Sim World på Steams «early access»-tjeneste i mai i fjor.

Flight Sim World er ganske pent.
Flight Sim World er ganske pent.

Full stopp

Nå har de imidlertid annonsert at de vil stanse videre utvikling av spillet, og at det vil trekkes fra salg den 24. mai, altså ett år etter lanseringen. I annonseringen sier de at de «etter mange detaljerte diskusjoner dessverre ikke ser noen klar retning videre», som vil tillate dem å fortsette utviklingen slik de ønsker samtidig som de får det antallet spillere de trenger.

Noen nærmere forklaring gis ikke, og for mange spillere kommer nyheten som en overraskelse ettersom det i den siste tiden har vært full fart i utviklingen, med regelmessige oppdateringer og mange forbedringer. Blant annet introduserte de for bare fire dager siden betaversjonen av en etterlengtet karrieremodus.

Stemning.
Stemning.

Alle lanserte tilleggspakker for spillet vil også fjernes fra Steam den 24. mai. Dovetail Games sier at de ønsker å gi spillere som ikke har spillet enda muligheten til å skaffe seg det før det fjernes fra butikken, og at det er derfor de annonserer dette en måned i forveien. De sier ingenting om hvorvidt de vil åpne for at misfornøyde kunder kan få pengene tilbake.

Dovetail sier heller ikke noe om i hvor stor grad utviklingen vil fortsette frem til spillet fjernes fra Steam – altså i praksis om de vil gi spillet en «verdig avslutning», eller om de bare har røsket ut pluggen nå.

Noen egne tanker

Først og fremst virker denne nyheten litt rar – Flight Sim World hadde nok en lang vei å gå før det eventuelt ville tatt over som entusiastenes førstevalg, men det er per nå et ganske solid produkt med flotte fly, et brukervennlig og enkelt grensesnitt, imponerende vær- og skyeffekter (og generelt god grafikk), samt gode og spennende oppdrag.

Spillet har også forlatt «early access», så hvorfor fjerne det fra salg? Hvis utviklingen først skal stanses, hvorfor ikke bare redusere prisen og selge spillet slik det faktisk er? Og hvorfor fjerne utvidelsene samtidig, slik at de som allerede har kjøpt spillet ikke lenger har sjanse til å skaffe seg dem?

Dette burde vært fjernet for lengst.
Dette burde vært fjernet for lengst.

Samtidig har altså Dovetail kommet med mange løfter, som nå altså aldri blir virkelighet. Dette er skuffende, og det gjør det betydelig mindre fristende å investere i fremtidige produkter fra dem.

Jeg mistenker nok at et av problemene Dovetail har slitt med er en generell motvilje i entusiastmiljøet, blant annet på grunn av måten de har forholdt seg til tredjepartsutviklere. I motsetning til Flight Simulator X, samt konkurrentene X-Plane og Prepar3D, virker det som Dovetail har ønsket at ekspansjoner skal selges gjennom dem, antakeligvis for å få en bit av inntektene.

Den omfattende støtten Microsofts Flight Simulator-serie fikk fra tredjepartsutviklere av alt fra detaljerte flyplasser til nye og mer avanserte fly, var helt garantert en av de viktigste årsakene til at den ble en så stor suksess som den ble, og ved å ikke omfavne dette aspektet av flysimulatoropplevelsen har nok Dovetail gjort seg selv en bjørnetjeneste.

Jeg vil forøvrig si at jeg syntes merkingen av Steam-siden ikke er god nok akkurat nå; ettersom spillet faktisk er kansellert bør det være tydeligere at det ikke har noen fremtid, og Dovetail bør fjerne biten om fremtidige oppdateringer.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.