Worms: The Director’s Cut får ny oppdatering

Skaperen av serien har tatt det herlige Amiga-spillet frem igjen.

Andy Davidson, mannen som skapte Worms, har hentet frem sin gamle Amiga 1200 og begynt å jobbe med en oppdatering for Worms: The Director’s Cut. Denne ser ut til å være en kombinasjon av ny og gammel (men ikke utgitt) kode, og vil blant annet inkludere en funksjon der terrenget gradvis synker ned i havet.

Worms: The Director's Cut.
Worms: The Director’s Cut. Bilde: Mobygames.

Davidson sier at han ønsker at så mange som mulig skal få muligheten til å prøve versjonen, så det ser ut som han ønsker at den oppgraderte utgaven av spillet skal slippes gratis. Men det er utgiver Team 17 som har distribusjonsrettighetene, så det må i så fall gjøres med deres samtykke.

Hvis det ikke blir mulig, vil nok den nye versjonen bare slippes som en oppdatering for eksisterende eiere.

Den ultimate versjonen av Worms

Worms: The Director’s Cut er en kraftig oppgradert versjon av det originale Worms. Det ble regnes som den beste versjonen av spillet, og det var (og er) Amiga-eksklusivt. Andy Davidson sa under utviklingen at hans intensjon var å lage det beste Amiga-spillet noensinne.

Teaser. Bilde: Andy Davidson.
Teaser. Bilde: Andy Davidson.

Om du ikke kjenner til serien, er det altså turbaserte «artilleri»-spill der to lag bestående av hissige meitemarker må prøve å utrydde hverandre i todimensjonale, sideskrollende (og fullstendig ødeleggbare) miljøer. Spillerne får en rekke ulike våpen og hjelpemidler til disposisjon.

Ved siden av den langt nyere utgivelsen Worms: Reloaded, har jeg alltid syntes Worms: The Director’s Cut var den beste versjonen av spillet. Det har for eksempel en veldig kul funksjon der man kan tegne opp egne brett som i et enkelt tegneprogram. Director’s Cut kom i 1997, altså svært sent i Amiga-plattformens kommersielle levetid.

Worms ble utviklet i Blitz Basic, med enkelte ting skrevet i assembler. Spillet het opprinnelig Total Wormage, og ble i utgangspunktet skapt av Andy Davidson selv. Da han fikk Team 17 med på laget, fikk han også hjelp til musikk, grafikk, og så videre – og det var norske Bjørn Lynne som lagde musikken.

Kilde: Facebook-gruppen Commodore Amiga

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.