Noen tanker om Microsofts pressekonferanse

Jeg ble positivt overrasket over hva Microsoft hadde å by på, og det hele ble kronet med avsløringen av Cyberpunk 2077.

Jeg må innrømme at jeg er positivt overrasket over hva E3 har hatt å by på til nå. Spesielt Microsofts show viste seg å være langt bedre enn jeg hadde fryktet – i stedet for masse mas om «free to play», esport og spill med omfattende online-elementer, fikk vi se overraskende mange tilsynelatende påkostede og solide enspilleropplevelser.

Mange spennende spill

Alt var definitivt ikke like interessant, og som vanlig var det noen kleine forsøk på å late som om spill ble spilt i sanntid, men slikt må man bare forvente, og Microsofts konferanse var overraskende blottet for bullshit. I stedet for B-kjendiser og brautende idrettspersonligheter hadde de faktisk folk som Chris Avellone på scenen. Det er i seg selv imponerende, syntes jeg.

Det var forresten litt artig å se hvordan det i overkant entusiastiske publikumet stilnet helt da Gears POP ble annonsert – men de fikk til gjengjeld noe å juble for etterpå, med Gears 5. Så voldsomt mye informasjon fikk vi ikke, basert på videoene vi fikk se, virker det i alle fall ikke som om det er noe galt med grafikken.

Ah, og selv om det så ut som de ville bli ferdige med Gears: Tactics så fort som mulig, så virket det jo faktisk ganske spennende. Gears of War møter XCOM kan fort bli ganske gøy. Her er uansett Gears 5-traileren:

For meg kom jo selvsagt høydepunktet helt på tampen av konferansen – jeg hadde forventet at Cyberpunk 2077 kom til å debutere på denne konferansen, og var litt skuffet da det så ut til å ikke gjøre det. Jeg var åpenbart ikke alene, og timingen av (og situasjonen rundt) Cyberpunk 2077-avsløringen er faktisk et veldig godt eksempel på den overraskende gode forståelsen Microsoft hadde for publikums forventninger denne gangen.

Selve traileren er skikkelig godt håndtverk, men kanskje ikke helt som jeg hadde håpet. Den viser en kald og kynisk verden og herlig detaljerte miljøer, men den er samtidig fullstendig blottet for konkret informasjon om hvordan spillet vil fungere. Og hvis fortelleren er hovedpersonen i spillet, frykter jeg at det ikke blir noen verdig Geralt-arvtaker.

Om man skal prøve å tolke noe ut fra traileren, så ser det jo ut som vi får skyting, hacking og bilkjøring, i en temmelig stor verden. Men det er jo vrient å vite hvordan man skal tolke det vi ser – hinter CD Projekt Red om spillmekanismene med det de viser, eller handler det bare om stemning og stil? Etter så lang tid under utvikling, burde vi kanskje fått noe mer. Her er uansett traileren:

Ellers likte jeg det jeg så av Shadow of the Tomb Raider, og jeg ble litt spent på (om ikke direkte overbevist av) From Softwares nyeste spill, Sekiro: Shadows Die Twice. Metro Exodus var som vanlig gøy å se, men nå har jeg kommet dit at jeg bare vil ha spillet, og videre promotering får meg egentlig bare til å ergre meg over at det er så lenge til det kommer.

Forza Horizon 4 virket også imponerende, men jeg har min tvil om jeg kommer til å spille det. Jeg mistenker at det kommer til å ha mikrotransaksjoner til langt opp i halsen.

Prisen for kveldens dummeste navn går forresten til Jump Force (og selv om jeg ikke har noe imot anime generelt, syntes jeg grafikkstilen her var helt grusom), mens prisen for den mest ufrivillig komiske traileren går til Devil May Cry 5. Kingdom Hearts III klarte imidlertid å sjarmere meg:

Genuine høydepunkter utover de jeg allerede har nevnt inkluderer Ori and the Will of the Wisps, Just Cause 4 og Dying Light 2, men siden jeg aldri helt ble hektet av det originale Dying Light holder jeg meg fortsatt på gjerdet hva oppfølgeren angår.

Jeg syntes dessuten at skal man ha valgfrihet i spill, må noen av valgene faktisk være appellerende, og hvis eksempelet til Chris Avellone er noe å gå etter, så virker det nesten ikke slik. Hvis man ikke får mulighet til å påvirke verden på en genuint positiv måte, så kan det egentlig bare være det samme hvor stor frihet man får – da gidder jeg ikke å engasjere meg. Her er presentasjonen:

Jeg har aldri helt klart å engasjere meg i Halo-serien, heller, men traileren for Halo Infinite viser i alle fall at spillmotoren er solid:

Som en person som ikke er nevneverdig begeistret for konsolleksklusive spill, syntes jeg strengt tatt at nyheten om at Microsoft har snappet opp en rekke uavhengige utviklere egentlig bare er trist. Spesielt siden det tross alt ikke skal så voldsomt mye til før de plutselig legger nye strategier og de studioene de har kjøpt blir overflødige – slik for eksempel Ensemble (Age of Empires), FASA (MechWarrior) og Aces (Flight Simulator) i sin tid ble.

Det blir selvsagt interessant å se hva utviklere som Compulsion Games (We Happy Few) og Ninja Theory (Hellblade) kan få til med tilgang på Microsofts store ressurser, og vi ble også lovet at de skal få stor frihet til å gjøre hva de vil – skjønt, det er nok en frihet som kan slå begge veier, ettersom Microsoft utvilsomt vil kreve suksess. Om denne uteblir, gjenstår det å se hvor mange spennende prosjekter de får lov til å lage før de enten stenges eller havner under strengere kontroll.

Uansett, stikk innom nettstedet E3Recap for alle trailerne og videoene fra E3. Om du vil, kan du se hele konferansen her:

En kommentar om “Noen tanker om Microsofts pressekonferanse”

  1. Artig med Avellone på scenen. Beste annonseringen her var vel uansett Battletoads,men de klarte på en utrolig måte å ha en enda dårligere «trailer» enn Bethesdas trailere for Elder Scrolls 6 og Starfield. Denne må ha tatt 5 minutter å lage. Blir morsomt å se hvor utrolig mye lettere den nye Battletoads garantert kommer til å være da, selv om vanskelige plattformspill er litt i vinden for tiden.

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.