System Shock-nyversjonen ser ut til å være på rett spor

Utviklerne har lagt ut en video som viser hva vi kan se frem til.

I februar annonserte Night Dive Studios at den folkefinansierte nyversjonen av System Shock rett og slett hadde gått på en kraftig smell. Prosjektet hadde vokst helt ut av kontroll, og de så ingen annen mulighet enn å ta en pause fra det hele, for så å finne ut hva de skulle gjøre videre.

Mer trofast mot originalvisjonen

Etter hvert bestemte de seg for å gå tilbake til noe som minnet mer om den originale Unity-prototypen av nyversjonen. Night Dive-sjef Stephen Kick forsikret imidlertid om at de kunne gjøre bruk av mye av det som var laget i forbindelse med prosjektet, så det var ikke helt bortkastet.

Nå har de kommet så langt med arbeidet at de har lagt ut en spillbar alfa-versjon til utvalgte Kickstarter-backere. Oss vanlige dødelige kan imidlertid sjekke fremgangen via en nylansert trailer:

Om du har lyst til å teste System Shock selv, trenger du forøvrig ikke å vente på denne nyversjonen. Night Dive Studios har nemlig gitt den originale utgaven en kraftig overhaling, og blant annet modernisert grensesnittet betraktelig.

Et viktig spill

System Shock regnes, sammen med Ultima Underworld-serien, som en av grunnleggerne av sjangeren man ofte kaller «immersive sims» i dag. Mange av designprinsippene som preger senere spill som Dishonored, nye Prey, BioShock og Deus Ex-serien stammer fra disse spillene. Stor handlefrihet, åpne miljøer og muligheten til å skreddersy spillfiguren er noen av disse.

I tillegg til en nyversjon av originalspillet, jobbes det også med et tredje spill i serien. Blant annet er Deus Ex-designeren Warren Spector involvert i utviklingen av dette spillet, som har blitt snappet opp av den svenske utgiveren Starbreeze.

Bildet i toppen er fra Unity-prototypen fra 2016. Her kan du se meg spille den:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.