Det første kommersielle eventyrspillet feirer snart 40 år

I desember 1978 ble Scott Adams’ Adventureland lansert for TRS-80.

Det er kanskje ikke så mange som husker Adventure International og eventyrspillene deres lenger – det tok ikke så voldsomt mange årene før de ble forbigått av Infocom, Sierra og andre utviklere som var mer interesserte i å utvikle sjangeren videre, og spillene de lagde er kanskje litt for primitive til at det frister å spille dem seriøst i dag.

Men det er en god grunn til at de er primitive. Da Scott Adams, som grunnla Adventure International sammen med kona, Alexis, lanserte sitt første kommersielle eventyrspill i 1978, var dette det aller første slike spillet som noensinne kom ut på hjemmemarkedet.

Adventurelands suksess gjorde Adventure International til en stor utgiver i det tidlige spillmarkedet.
Adventurelands suksess gjorde Adventure International til en stor utgiver i det tidlige spillmarkedet. I tillegg til eventyrspillene sine ga de for eksempel ut det tidlige romstrategispillet Galactic Empire, fra Brøderbund-grunnlegger Douglas Carlston.

Stort spill for små maskiner

Spillet het Adventureland, og var som navnet hinter om tungt inspirert av stormaskin-spillet Adventure. Men der Adventure altså kjørte på maskinvare som kostet hundretusenvis av kroner, ble Adventureland skapt på en billig TRS-80-maskin med 16 kilobytes minne, i programmeringsspråket BASIC, og solgt på kassett.

Adventureland ble naturlig nok en kjempesuksess etter datidens målestokk, og et av de aller første eksemplene på et spill man bare måtte ha om man eide en mikrodatamaskin (samtidig som det helt sikkert ble brukt flittig som argumentasjon for innkjøp av en slik).

Ikke bare det, men et par år senere, i 1980, ble kildekoden publisert i sin helhet i bladet Softside, sammen med en artikkel der Scott Adams forklarte hvordan alt fungerte. Dermed ble det å lage egne eventyrspill plutselig noe mange kunne gjøre selv, og dette fikk i seg selv store konsekvenser utover åttitallet.

Selve spillet er en rimelig enkel skattejakt, som naturlig nok preges kraftig av de enorme begrensningene det ble utviklet under. Ikke forvent verken historiefortelling eller avanserte gåter, eller at spillet behandler deg særlig rettferdig for den saks skyld. Du kan lese mer om Adventureland på The Digital Antiquarian, der du også finner en nedlastbar versjon av originalen.

Scott Adams lager forøvrig fortsatt eventyrspill, og han har selv overført både Adventureland og andre tidlige eventyrspill til Windows.

Merk: Den første kommersielle utgaven av Adventureland ble ikke gitt ut av Adventure International selv, men av den tidlige spillutgiveren TRS-80 Software Exchange (senere bare The Software Exchange). Det var ikke før i 1979 at Adventure International ga ut sin versjon. Suksessen gjorde at de ble en stor utgiver sent på syttitallet og tidlig på åttitallet.

Merk 2: Spillskaperen Scott Adams har altså ingenting med Dilbert å gjøre.

Toppbilde: Mobygames

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.