Ta en titt på Shadow Switcher

Dette nye Commodore 64-spillet er skikkelig moro.

Jeg vet det har vært mye Commodore 64-stoff her på Spillhistorie.no i det siste, men når det skjer så mye kult på plattformen er det vanskelig å unngå. Ta for eksempel det nylanserte Shadow Switcher, et plattform/hjernetrimspill som ved første øyekast ser ut til å være inspirert av Brøderbund-klassikeren Lode Runner, men som viser seg å ha en ganske kul, egen vri.

De strømgreiene krever skikkelig presisjon.
De strømgreiene krever skikkelig presisjon.

Denne vrien er at du styrer to forskjellige figurer spillbrettet, og ved å trykke skyteknappen veksler du mellom dem. Når en figur er inaktiv, vil den være usynlig og umulig for fiendene å skade (en skygge, rett og slett), samtidig som fiendene vil begynne å jakte på den aktive figuren i stedet.

Ganske vrient

Målet er å samle alle myntene på brettet for så å åpne utgangen, samtidig som du plukker opp nøkler og slikt for å nå nye steder. Det blir raskt temmelig vanskelig, men heldigvis er kontrollene skikkelig responsive, og spillet føles rett og slett veldig behagelig å spille. Legg til samarbeidsspill og muligheten til å spille ekstra nivåer, og resultatet er en aldri så liten moderne retroperle.

Shadow Switcher har en veldig enkel presentasjon, med simpel grafikk og musikk, men jeg liker den godt. Den får Shadow Switcher til å se ut som en utgivelse fra 1983 eller 1984, og jeg syntes det er noe skikkelig sjarmerende over de tidlige Commodore 64-spillene (se for eksempel Crossfire fra Sierra).

Du kan laste ned Shadow Switcher gratis fra det offisielle nettstedet, og spillet fungerer glimrende på emulator og slikt. En diskversjon er også mulig å kjøpe, om du har et dominant samlergen og/eller vil støtte utvikleren. Om du ikke stoler på meg (buu), så kan du jo ta en titt på hva Youtuberen Rob Caporetto har å si om spillet:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.