Overlevelsesspillet DayZ er nå i beta

Etter evigheter under utvikling skal den ferdige versjonen etter planen lanseres om kort tid.

Det er nå så lenge siden overlevelsesspillet DayZ ble lansert i «early access» at det nesten kan kategoriseres som et retrospill – det kom den 16. desember 2013, mens den originale DayZ-modden for krigssimulatoren ArmA 2 ble lansert så langt tilbake som i 2012. Men nå har Bohemia Interactive endelig annonsert at spillet har kommet seg frem til beta-stadiet av utviklingen.

Om to sekunder blir han skutt i ryggen av MacFan2000.
Om to sekunder blir han skutt i ryggen av MacFan2000.

Nå planlegger utviklerne å bruke den siste tiden på å sikre en stabil og underholdende 1.0-versjon, som etter planen skal slippes før året er omme.

Utviklingen vil fortsette

Beta-versjonen introduserer basebygging og modifiseringsstøtte, og kommer visstnok med store forbedringer på en rekke områder. Disse inkluderer måten ulike kjøretøyer fungerer på, den kunstige intelligensen, og spillets ytelse. I tillegg skal selve spillmiljøet ha fått seg en overhaling, og det samme skal motoren ha gjort.

Utviklerne understreker at de ikke planlegger å forlate spillet etter at den ferdige versjonen er sluppet, og at det vil få gratis oppdateringer i fremtiden.

DayZ er et overlevelsesspill satt til en postapokalyptisk versjon av Chernarus fra ArmA 2. Zombiene har tatt over, og restene av menneskeheten har plutselig blitt en gjeng med drittsekker. Med begrensede ressurser tilgjengelig må du prøve å overleve, eventuelt sammen med andre, i det åpne spillmiljøet. Spillet legger vekt på realisme, og beskrives ofte som nådeløst.

Om tre sekunder blir de alle sprengt i lufta av MacFan2000.
Om tre sekunder blir de alle sprengt i lufta av MacFan2000.

En internettsensasjon

Den første DayZ-modden skapte bølger da den kom i 2013, og fikk over én millioner spillere etter få måneder. Dette sikret igjen at ArmA 2 ble fast inventar i bestselgerlisten på Steam, over tre år etter sin originale lansering.

Utviklingen av den frittstående versjonen startet samme år, og mannen bak modden – australske Dean Hall – fikk jobb hos ArmA-utvikleren Bohemia Interactive, for å lede utviklingen av spillet. Ting har åpenbart ikke gått helt glatt siden den tid, og Hall selv forlot skuta i 2014, men nå ser det altså ut som målstreken nærmer seg.

Om DayZ kan karre seg tilbake til den posisjonen spillet engang hadde er et åpent spørsmål. Moddens suksess var med å bygge opp en hel spillsjanger, og flere av de senere konkurrentene har gått forbi DayZ i popularitet. Spillets brukeranmeldelser ligger på «mixed», og betaversjonen ser også ut til å ha fått en blandet mottakelse. Her er hva utviklerne har å si om den nyeste versjonen:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.