Void Bastards er en kombinasjon av FTL og System Shock

Legg ut på eventyr i verdensrommet, med en fangetransport full av (u)villige hjelpere.

Om du liker spill som System Shock 2 og BioShock, og lurer på hvordan de hadde fungert med en liten dash FTL blandet inn, så ser det kommende spillet Void Bastards ut til å besvare akkurat det merkelig spesifikke spørsmålet.

På tur i verdensrommet.
På tur i verdensrommet.

På reise gjennom rommet

I Void Bastards leder du en fangetransport som har forvillet seg inn i den mystiske Sargasso-stjernetåken, og nå må komme seg ut igjen. Du bestemmer hvor romskipet ditt skal reise, og må prøve å skaffe mat, drivstoff og andre ressurser samtidig som du flykter fra rompirater og andre skumle saker av den typen man ofte finner i verdensrommet.

Hver destinasjon gir deg muligheten til å utforske et mer eller (kanskje aller helst) mindre forlatt romskip, og det er her System Shock/BioShock-elementene kommer inn i spill. Utforskingen skjer nemlig som i et førstepersons actionspill der du får rikelig med strategiske dilemmaer underveis, og frihet til å velge egne innfallsvinkler i de ulike situasjonene du kommer over.

Alltid mye gøy å oppleve når man er på reisefo
Alltid mye gøy å oppleve når man er på reisefo

Underveis kan du også lage ulike våpen og hjelpemidler ved hjelp av de mange ulike ressursene du forhåpentligvis får plukket opp.

Spillets kampanje skal ta tolv til femten timer å fullføre. Det ser ut som spillet får litt gjenspillingsverdi, for når figuren din dør erstattes den av en annen fange med andre egenskaper, noe som gjør forutsetningene for videre spill litt annerledes (du mister samtidig ikke våpnene og de andre greiene du har laget når figuren din dør).

Void Bastards skal etter planen lanseres neste år. Det er under utvikling hos indie-studioet Blue Manchu, som tidligere har stått for det generelt godt mottatte samlekortspillet Card Hunter. Prosjektet ledes av Jonathan Chey, som i sin tid var produsent på System Shock 2 og «produktutviklingsdirektør» på BioShock. Han var også programmerer på de originale Thief-spillene.

Her er en trailer, som blant annet demonstrerer spillets tegneserieaktige grafikkstil:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.