Fornøyelsesparkspillet Parkitect er snart ferdig

Dette spillet er inspirert av klassikere som Rollercoaster Tycoon, men har noen unike elementer også.

Et av «early access»-spillene jeg har gledet meg mest til å se ferdigutviklet er Parkitect, et strategispill i stil med Rollercoaster Tycoon og Theme Park, der du må bygge din egen fornøyelsespark. Spillet ble tidliglansert i 2016, og nå skal versjon 1.0 endelig slippes. Den store dagen er 29. november.

Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe – dette er en fin dag for paraplybutikken.
Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe – dette er en fin dag for paraplybutikken.

Bygg og bli rik

Som i de fleste spillene i denne fornøyelige undersjangeren, gir Parkitect deg i oppgave å bygge ulike attraksjoner, berg-og-dalbaner og så videre for å friste folk til å besøke parken din, samtidig som du setter opp kiosker, butikker og restauranter for å sikre at de forlater den med tom lommebok.

Underveis kan du følge med på hvordan gjestene oppfører seg, for på den måten å gjøre parken så effektiv som mulig (slik at de for eksempel ikke kaster bort verdifull tid på å stå i endeløse køer eller labbe fra den ene enden av parken til den andre). Berg-og-dalbaner kan også designes for hånd, for å sikre at de blir så heftige som mulig (uten å ta livet av gjestene, helst).

Men spillet har også et fokus på det som skjer bak kulissene – det er ikke bare de besøkende som skal frem og tilbake, men også både ansatte og varer. Samtidig må du prøve å skjule den interne infrastrukturen og de andre nødvendige bygningene, slik at illusjonen bevares.

Den ferdige versjonen som slippes 29. november vil blant annet få en kampanjemodus med 26 scenarier. Ellers lover utviklerne at de vil fortsette å gi ut gratis oppdateringer, men at de ikke vil følge et like rigid skjema som under «early access». Her er en fersk trailer:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.