Kan du lage et spill på 10 BASIC-linjer?

En av årets artigste programmeringskonkurranser har startet.

De fleste som hadde datamaskin på åttitallet kjenner til programmeringsspråket BASIC. Det er et fleksibelt og anvendelig språk som opprinnelig ble utviklet for sekstitallets stormaskiner, men dukket opp på en stor majoritet av hjemmeplattformene på sytti- og åttitallet. Den største fordelen BASIC hadde var at det var rimelig enkelt å lære seg, og at få kommandoer kunne utrette mye.

Jo, ja, jeg kunne nok fått til noe litt bedre om jeg prøvde.
Jo, ja, jeg kunne nok fått til noe litt bedre om jeg prøvde.

Programmeringskonkurranse

Men hvor mye kan du egentlig få ut av ti linjer med BASIC-kode? Vel, det er det den årlige programmeringskonkurransen BASIC 10-Liner Contest prøver å få svar på. Dette er en overraskende populær konkurranse der målet er å lage et spill som kun bruker ti linjer med kode.

I de fleste klassiske BASIC-variantene kan én programlinje dekke to linjer på skjermen, så det blir totalt 80 karakterer per linje, inkludert linjenummer. Men konkurransen har også kategorier for 120 og hele 256 karakterer per linje.

Om du skulle føle deg fristet til å teste ut gamle BASIC-kunnskaper, er det bare å finne frem en Commodore 64-emulator eller lignende, og begynne å kode. Fristen er den 30. mars. Husk å lese reglene – det er for eksempel ikke lov å implementere maskinkodeelementer eller laste inn ekstra data.

Du kan også besøke nettstedet, for å se hva tidligere deltakere har fått ut av begrensningen ved å laste ned spillene fra 2016, 2017 og 2018. Siden dette er BASIC, kan du se alle triksene de har brukt ved å liste programkoden.

Bildet i toppen er fra Kevin Savetz’ Fort Knox, fra 2016.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.