DOS-klassikeren Fantasy General får oppfølger

Ut av det blå har Slitherine annonsert Fantasy General II, et turbasert krigsspill med monstre og magi.

Fantasy General er et krigsspill basert på motoren og spillsystemene fra det litt mer kjente Panzer General-spillet fra den gamle storheten SSI. Men her ble stridsvogner og infanteri med maskingevær byttet ut med drager, dverger og alver, og resultatet ble en kultklassiker.

Nå viser det seg at Fantasy General får en oppfølger. Strategiutgiveren Slitherine har annonsert at Fantasy General II skal slippes på Steam og GOG senere i år, og ser ut til å følge ganske tett i forgjengerens fotspor. Det vil si at vi får utkjempe turbaserte slag på store spillkart delt opp i heksagonale ruter, i en middelaldersk fantasiverden med monstre og det hele.

Dette spillet har hoppet rett inn på «spill Joachim gleder seg til»-lista.
Dette spillet har hoppet rett inn på «spill Joachim gleder seg til»-lista.

Krigsspill, ikke storstrategi

I likhet med i forgjengeren er det de individuelle slagene som er fokuset for dette spillet, så ikke forvent storstrategi eller imperiebygging her. Du får imidlertid muligheten til å utvikle hærstyrkene dine mellom slagene, og ta ulike valg der.

Ellers loves vi over 75 ulike typer enheter, inkludert mektige helter, som kan få erfaring og bli bedre underveis. Utviklerne skriver at du må ta hensyn til ting som terreng, våpen, rustninger, magiske effekter og moral, og de sier også at spillet vil være litt mer realistisk enn originalen.

Med det mener de at stein-saks-papir-systemet som avgjorde styrkeforholdet mellom enhetene har blitt tonet ned, til fordel for et system som bedre representerer de individuelle enhetene og deres styrker og svakhteter.

Her er en teaser-video (som avslutningsvis og med veldig liten skrift bekrefter at det fortsatt er GOG som eier Fantasy General-merkevaren):

2 kommentarer om “DOS-klassikeren Fantasy General får oppfølger”

  1. Først går de fra overlegen 2D (med godgrafikk i enhets-beskrivelsene) til 3D, og så skal de tilsynelatende tone ned dynamikken der visse typer enheter (skirmisher/cavalry/etc) er best mot andre og den slags? Synes ikke dette lover godt.

    Om jeg absolutt vil ha en 3D Fantasy General så kan jeg heller bare spille Fantasy Wars igjen siden spillmekanikken der er en ren kopi av FG. Men selv den hoppet over enhetskategori mortal/magic/mech/beast godsakene.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.