Sega byr på en kombinasjon av bybygging og actionspill

SolSeraph er åpenbart inspirert av kultklassikeren ActRaiser (og får faktisk musikk laget av ActRaiser-komponist Yuzo Koshiro).

Husker du SNES-spillet ActRaiser? I dette litt merkelige spillet er du en gud som må bygge opp en sivilisasjon av troende. Dette gjør du gjennom en kombinasjon av byutvikling, bekjempelse av ulike monstre og utførelse av mirakler. Litt som Populous, bare at du også har sideskrollende plattformsekvenser og «bosser» som må overvinnes.

Nå har Sega annonsert SolSeraph, et spill som åpenbart er ment som en åndelig oppfølger til nettopp ActRaiser. SolSeraph er faktisk rett rundt hjørnet, også – det slippes allerede den 10. juli for Xbox One, PlayStation 4, Switch og PC.

Strategidelen.

Bygging og hopping

Som i ActRaiser spiller du også i SolSeraph et gudommelig vesen, den mytiske Helios i dette tilfellet, som har fått i oppdrag å gjenoppbygge en sivilisasjon mens du beskytter menneskeheten fra mytiske demoner og monstre. Og som i ActRaiser foregår dette via en kombinasjon av sideskrollende action og strategi fra fugleperspektiv (eller gudeperspektiv, kanskje).

I strategidelen må du bygge hus, gårder, militærbygninger og så videre, for å spre menneskehetens innflytelse  verden. Samtidig vil spillkartet gradvis åpenbare seg slik at du finner ut hvor monstrene kommer fra. Så må Helios bevæpne seg med sverd, skjold og pil og bue, og renske dem ut. Disse sekvensene gir deg igjen magiske belønninger som hjelper deg senere.

Spillet utvikles av argentinske Ace Team, og skilter blant annet med musikk laget av Yuzo Koshiro (som blant annet lagde musikken i ActRaiser). Skriveriene er det Jonas Kyratzes (The Talos Principle, The Sea Will Claim Everything) som står for. Trailer:

Vil du vite mer om ActRaiser? Retrotimen hadde en podcast om spillet for en tid tilbake:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.