Førsteinntrykk: TheC64 Microswitch Joystick

Denne joysticken selges også separat, og kan brukes med PC, Mac og Linux i tillegg til TheC64-systemene.

Joysticken som fulgte med den originale TheC64 Mini var en begredelig sak. For det første var den unøyaktig, slik at man gjerne beveget seg skrått når man ønsket å bevege seg rett frem – ikke akkurat ideelt når man spiller et krevende arkadespill fra åttitallet. For det andre føltes den så billig satt sammen at man omtrent satt med hjertet i halsen hver gang man brukte den, av frykt for at en litt for hard bevegelse skulle knekke den eller ødelegge noe inni. Heldigvis støttet systemet diverse andre typer USB-baserte håndkontrollere, så den dårlige kvaliteten på joysticken var ikke et kritisk problem alt i alt, men det var et av flere unødvendige problemer som ødela for et ellers ganske trivelig produkt.

Kjøper du en ny TheC64, får du én joystick inkludert. Men de selges også separat.
Kjøper du en ny TheC64, får du én joystick inkludert. Men de selges også separat.

Ny TheC64, ny joystick

Nå som storversjonen av TheC64 har blitt lansert, er det med en langt bedre joystick. Denne selges også utenom selve datamaskinen, og i tillegg til at den kan brukes med TheC64 og TheC64 Mini, kan den brukes som en USB-stikke på en vanlig datamaskin. Jeg har savnet noe slikt helt siden min siste Competition Pro USB tok kvelden (riktignok etter tung bruk), så jeg kjøpte en stikke som jeg tenkte primært skulle brukes med PC-en, samt for litt samarbeidsspill i Bubble Bobble når jeg etter hvert får nevene i storversjonen TheC64.

I likhet med originalversjonen, er den nye TheC64-stikken inspirert av klassiske Competition Pro. Men den har en hel del ekstra knapper, og selve grunnplaten er også litt høyere uten at jeg helt forstår hvorfor. Sammenlignet med den gamle TheC64 Mini-stikken ser den lik ut, men den føles mye mer solid. Den bruker dessuten mikrobrytere, slik alle gode arkadestikker skal, noe som gjør at den er betydelig mer nøyaktig og tilfredsstillende å bruke enn sin forgjenger. Det er heller ingen merkbar responstid (på PC i alle fall), og har så langt aldri følt at jeg kunne legge skylden på dårlig ytelse i spill på joysticken.

Hvis du eventuelt ikke har kjennskap til denne typen joysticker fra før, er det altså snakk om en digital (ikke analog!) stikke med åtte ulike retninger. Nå er det selvsagt begrenset hva slags spill man typisk kan bruke en stikke av denne typen til på PC – i de aller fleste moderne actionspill bør man nok heller bruke en håndkontroller med to analoge stikker – men for de av oss som ukentlig bruker emulator for å spille arkadespill, Commodore 64-spill og Amiga-spill (for eksempel) er den skikkelig nyttig. Den fungerte knirkefritt med de emulatorene jeg har prøvd den med, og jeg fikk også satt den opp til å spille den nye versjonen av Sensible World of Soccer. Det var betydelig artigere å bruke denne stikken enn å spille med tastaturet, for å si det slik.

Joysticken kommer ikke med noen drivere eller instruksjoner, men Windows 10 registrerte den automatisk slik man tross alt forventer i disse dager. Jeg trengte ikke å gjøre noe mer enn å koble den til og velge den for å få den til å virke med mine faste emulatorer. Da jeg testet joysticken med Sensible World of Soccer 2020 måtte jeg konfigurere den fra bunnen av for at den skulle virke, men det gikk kjapt.

Gammel modell til venstre, ny til høyre.
Gammel Competition Pro til venstre, ny til høyre.

Overraskende mye motstand

Jeg er generelt godt fornøyd med hvordan joysticken fungerer i praksis, men helt perfekt er den ikke. Min stikke har nemlig en tendens til å begynne å «henge» litt – altså i stedet for å umiddelbart gå tilbake til senter etter at jeg har trykket den i en retning, blir den stående der også etter at jeg har sluppet selve stikken. Når dette begynner å bli plagsomt kan jeg fikse problemet ved å løfte selve skaftet opp og rigle litt rundt, og så fungerer den normalt igjen etterpå. Jeg har ikke åpnet den, så jeg vet ikke hva som kan være årsaken til problemet, men det har så langt ikke vært alvorlig.

En annen sak er at det er mer motstand i denne joysticken enn i originale Competition Pro og oppfølgeren, Zipstick (samt Competition Pro USB). Du må rett og slett bruke mer krefter for å bevege den, og dermed blir du også raskere sliten i armene. Kombinert med at ingen av disse stikkene har den beste ergonomien, betyr det at jeg kjenner det i armen etter en lengre spilløkt. Faktisk tok jeg meg selv i å riste litt på «joystickarmen» etter hvert mål i Sensible World of Soccer. Det er ikke helt ideelt.

Skyteknappene er bedre enn i den gamle TheC64 Mini-joysticken, med skikkelige klikk når du trykker dem ned. Det er ikke de beste knappene jeg har vært borti, men de fungerer problemfritt så langt. Siden man holder joysticken med den ene hånden og beveger stikka med den andre, er det vanskelig å bruke mer enn én skyteknapp effektivt. I de gamle joystickene spilte det ikke noen rolle hvilken du brukte, men her er de registrert som ulike knapper, noe som i enkelte tilfeller betyr litt ekstra konfigurasjon for de av oss som er venstrehendte og vil bruke høyreknappen som den primære skyteknappen.

Jeg sørger fortsatt over denne.
Jeg sørger fortsatt over denne.

De øvrige knappene er helt greie, skjønt på grunn av måten man holder joysticken på er det i praksis kun én av dem (den triangulære knappen over «din» skyteknapp) som faktisk kan brukes effektivt i spill. Knappene på baksiden har ulike hardkodede funksjoner når du har koblet joysticken opp mot TheC64, og man kan helt sikkert også gi dem nyttige funksjoner i enkelte spill også, men i praksis fungerer altså denne stikken best med spill som kun har én «skyteknapp» pluss eventuelt én knapp som brukes mer sporadisk.

Dette er naturligvis ikke noe problem om du primært vil bruke den med spill laget for Commodore 64, Atari, Amiga eller andre retroplattformer der man kun hadde én skyteknapp i utgangspunktet.

Konklusjon

Hele «familien», med en av de mange Competition Pro USB-variantene helt til høyre.
Hele «familien», med en av de mange Competition Pro USB-variantene helt til høyre.

Inntrykkene mine er gode så langt. Joysticken virker solid, og er både nøyaktig og responsiv. Med emulator på PC fungerer den perfekt, og er dermed en god arvtaker til Competition Pro USB, som har gått ut av produksjon. Men jeg syntes den er litt hard – det krever mer krefter enn jeg hadde trodd å bevege selve stikken, og jeg ble nesten litt overrasket da jeg etter en økt med denne plukket opp en original Competition Pro og kjente hvor mye lettere denne var å bevege. Akkurat dette kan bli et problem, for jeg vil jo helst unngå å spille på meg senebetennelse (igjen…).

Jeg regner med å kjøpe storversjonen av TheC64 når denne slippes, og skrive litt om den her på Spillhistorie.no. Der blir det nok også en liten oppdatering om hvordan joysticken har fungert over tid.

Oppdatering (19. februar): Nå er artikkelen om TheC64 publisert. I ukene som har gått siden jeg skrev disse førsteinntrykkene har jeg oppdaget et rimelig alvorlig problem med joysticken, og jeg er ikke like imponert som jeg opprinnelig var. Blant annet fordi selve stikka faktisk har en tendens til å løsne!

Merk: Hvis du kjøper TheC64 Microswitch Joystick for å bruke den med en TheC64 Mini, må du legge inn den nyeste «firmware»-oppdateringen for å få joysticken til å fungere.

En kommentar om “Førsteinntrykk: TheC64 Microswitch Joystick”

  1. Hei… anbefaler du heller å investere i speedlink competition pro anniversary edition usb joysticken istedenfor den som følger med.. Håper på svar fordi jeg skal bestille en extra joystick for some 2 player action.

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.