Loom var et av LucasArts’ mest unike eventyrspill

cd SPILL forteller om Brian Moriartys pek-og-klikk-mesterverk i ukens episode.

I denne ukens episode av retrospillpodcasten cd SPILL er det en perle fra Lucasfilm Games (eller LucasArts, som de senere het) som står i fokus. Spillet er Loom, som ofte regnes som det mest unike av studioets mange eventyrspill – i alle fall om man kun tar for seg spillene laget med SCUMM-systemet, og ser bort ifra merkelige Labyrinth.

Loom i all sin originale prakt.
EGA-versjonen av Loom. Bilde: Mobygames.

Et voksent fantasyspill

I Loom sendes vi til en mystisk fantasiverden, der vi i rollen som veveren Bobbin får oppleve en voksen og fascinerende historie langt unna de Tolkien-aktige historiene vi vanligvis fant i fantasy-baserte spill. Det er også unikt på den måten at det mangler både handlingsverb og inventarobjekter. Derimot vever man magiske toner for å utføre handlinger.

Loom ble designet av Brian Moriarty, som allerede på dette tidspunktet var en anerkjent spillskaper. Hans atomkrigseventyr Trinity er et av åttitallets mest anerkjente eventyrspill, og Wishbringer er et av de morsomste.

Denne gangen går tospannet i cd Spill skikkelig i dybden på historien, og «spoiler» hele handlingsforløpet. Om du vil unngå dette spoler du fra 13:00 til 46:00. De sammenligner også EGA og VGA-versjonen. Her kan du høre om Loom:

Les også: Fem klassiske LucasArts-eventyr

Toppbildet er lånt fra Mobygames.

En kommentar om “Loom var et av LucasArts’ mest unike eventyrspill”

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.