Nå kan du spille Elasto Mania på Steam

Indie-klassikeren feiret 20 år i april, og har nå blitt relansert på Steam.

Hvis du spilte spill på PC for 20 år siden, er sjansen stor for at du i alle fall har hørt om Elasto Mania (eller forgjengeren, Action Supercross) selv om spillet aldri fikk noen nevneverdig markedsføring eller distribusjon i butikker. Det var nemlig et av få ekte indie-spill som tok Norge med storm, og spredde seg som ild i tørt gress på 3,5-tommers floppydisker fra PC til PC.

Spillet er et slags trial-spill der du må navigere motorsykkelen din gjennom stadig vanskeligere baner for å samle epler og nå målet. Selv om banene var alt annet enn realistiske, brukte spillet en avansert fysikkmotor for å få motorsykkelen til å oppføre seg på en autentisk og forutsigbar måte – skjønt flere av triksene man måtte ty til hadde neppe fungert i virkeligheten.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor vi måtte vente til 2020 før dette spillet kom til Steam.
Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor vi måtte vente til 2020 før dette spillet kom til Steam.

Ny fremtid for spillet?

Tidligere i år ble rettighetene til Elasto Mania overtatt av en gjeng entusiaster som kaller seg Elasto Mania Team, og de ser ut til å ha store planer for fremtiden. Det første resultatet av eierskiftet kom i dag, ved at spillet ble lansert på Steam.

Steam-versjonen er oppdatert for å støtte moderne systemer og skjermoppløsninger, og har innebygd ting som «achievements» og nettbaserte poengtavler. Flerspiller med delt skjerm fungerer dessuten over nettet, via Steams «remote play»-funksjon.

Du kan også gå inn på Steam Workshop og abbonere på Elma Online, en spillerskapt modifikasjon/oppdatering som inkluderer en rekke nye muligheter. Her finner du også rikelig med spillerskapte baner – et rikt miljø rundt spillet har nemlig skapt enorme mengder baner i årenes løp, og mange av de beste er allerede ute på Steam Workshop.

Om du har lyst til å lære mer om Elasto Mania og Action Supercross, kan du lese vårt tilbakeblikk, som har et eksklusivt intervju med skaperen av begge spillene, Bálazs Rózsa.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.