– Det er helt utrolig at Wasteland ikke er mer kjent

Bestefaren til Fallout-spillene har holdt seg overraskende godt, mener Leif og Peder i Retropodden.

Det er alltid gøy å teste et gammelt spill man kanskje ikke har de aller høyeste forhåpningene til, og oppdage at det er skikkelig moro. Wasteland, et rollespill som først ble sluppet på Apple II, Commodore 64 og MS-DOS så langt tilbake som i 1988, er et godt eksempel. Vi vet det er kjent som en klassiker og et viktig spill for sjangeren, men er det virkelig gøy i 2020?

Svaret på det spørsmålet er et rungende ja, ifølge Leif og Peder fra podcasten Retropodden. De satte seg ned med Wasteland for en måneds tid siden, og oppdaget til sin store overraskelse at de begge ble skikkelig hektet. I dag diskuterer de spillet i podcasten, og snakker litt om hva det er som gjør at dette over 30 år gamle spillet fortsatt fungerer.

Wasteland på Commodore 64.
Wasteland på Commodore 64.

Postapokalyptisk moro

Hvis du ikke har hørt om Wasteland før, er det altså et åpen verden-rollespill satt til et postapokalyptisk univers, der du må samle sammen en gjeng soldater og legge ut på eventyr i en verden som husker alt du gjør. Det har overraskende mye historie og tekst til å være et så gammelt spill, og det er heller ikke fritt for humor.

Spillet regnes også som bestefaren til Fallout-spillene. Fallout var nemlig tenkt som en oppfølger til Wasteland, men det fikk et annet navn fordi utvikler Interplay ikke satt på rettighetene til Wasteland-navnet.

Wasteland fikk en nyversjon tidligere i år, som oppgraderer presentasjonen og grensesnittet litt, men ellers er veldig tro mot originalen. Den gamle versjonen er også tilgjengelig, med noen justeringer. Her kan du høre hvorfor du bør ta en titt på spillet:

Retropodden tar for seg gamle spill og gammelt hardware. Følg dem på Facebook og hør mer der du hører podcaster.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.