Beyond skulle egentlig ha kommet ut i 1985

Nå er det fargerike Sharp MZ-700-spillet reddet og lansert.

I løpet av spillhistorien har en haug av spill blitt kansellert før utgivelse av ulike grunner, og i mange tilfeller har de faktisk vært helt ferdigutviklet. Det er også tilfelle for Beyond, et britisk spill utviklet for den japanske datamaskinen Sharp MZ-700 på åttitallet. Spillet skulle egentlig blitt utgitt av Kuma i 1985, men lanseringen ble stanset fordi navnet allerede var tatt.

Siden navnet var tungt integrert i spillet følte utviklerne, Paul Heritage og Paul Stringer, at det ville ta for lang tid å endre det. Sharp MZ-700 var allerede i slutten av sin kommersielle levetid, og de var redd for at det ikke var noe marked for spillet da det etter hvert ville kommet ut. Dermed ble Beyond kansellert for godt.

På denne kassetten har spillet ligget og ventet i 35 år.
På denne kassetten har spillet ligget og ventet i 35 år.

Funnet på en nedstøvet kassett

Tidligere i år, 35 år etter at spillet egentlig skulle ha kommet ut, fant Paul Heritage den eneste kassetten i verden som spillet på det tidspunktet eksisterte på. Han besluttet seg for å kjøpe en Sharp MZ-700 fra eBay for å se om kassetten fungerte – og det gjorde den. Spillet kjørte uten problemer, på tross av at kassetten for lengst har passert «best før»-datoen.

Det viste seg riktignok ikke å være helt rett-frem å bevare spillet, for selv om Heritage etter hvert klarte å lage en lydfil av kassetten var det lagret på en litt uvanlig måte som gjorde digitaliseringen utfordrende. Etter litt om og men klarte man imidlertid å få det til, og dermed var spillet reddet.

Tittelskjermen.
Tittelskjermen.

En av de som jobbet for å redde spillet var Ben Coffer, en ildsjel i det europeiske Sharp-miljøet som også driver retrospillutgiveren Sharpworks. Han har nå fått ordnet en kommersiell utgivelse av spillet, på kassett, slik at det endelig har fått den utgivelsen det skulle ha fått i 1985. Planen er å lansere spillet digitalt senere.

Beyond er et plattform-/actionspill der man må navigere seg trygt gjennom enkeltskjermer fulle av ulike utfordringer. Min erfaring med spillet så langt (jeg har kjøpt en egen kopi, men riktignok kun spilt på emulator siden spillet ikke er kompatibelt med min MZ-80A) er at det er teknisk imponerende, men også svært utfordrende.

Merk: Jeg og Ben Coffer er gode venner, og har regelmessig kontakt. Han har gjennom Sharpworks også gitt ut et spill jeg har laget.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.