Slik ble Obra Dinn laget

Se hvordan spillskaper Lucas Pope bygde den mektige seilskuta for hånd.

Return of the Obra Dinn var en av de siste årenes beste spillopplevelser for min del, og jeg ergrer meg fortsatt grønn over at jeg ikke fikk skrevet noen ordentlige inntrykk (jeg sa riktignok litt om spillet i årets spill-artikkelen for 2018, og lagde også en guide uten «spoilere» for nye spillere).

Obra Dinn var et flott skip en gang i tiden.
Obra Dinn var et flott skip en gang i tiden.

Enmannsprosjekt

Noe av det mest imponerende med spillet er at det ble laget av én mann – utenom ting som stemmeskuespill, der han heldigvis har overlatt jobben til profesjonelle, er det indie-utvikleren Lucas Pope som har designet og programmert spillet, og laget grafikk og musikk.

I videoen under har han laget et slags «timelapse» som viser hvordan han skapte skuta, Obra Dinn. Den begynner dessverre cirka ett år inn i utviklingen, så selve skipet har i stor grad blitt bygd – men detaljene mangler, og det er en aldri så liten åpenbaring å se hvor mye arbeid som går inn i å lage noe slikt som dette.

Det vi ser i videoen representerer tre år med arbeid, kokt ned til 50 minutter. I Twitter-tråden gir Pope ut litt ekstra informasjon om prosessen, og forteller blant annet at skuta er løst basert på HMS Leopard. Advarsel: Siden det å utforske skuta er en viktig del av progresjonen i spillet, er det massive spoilere her.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.