Gode, gamle spill: Quake

Gotisk arkitektur og monstre fra en annen dimensjon. Velkommen til Quake.

Gode, gamle spill er en serie med kortere tekster om klassikere og andre godbiter fra spillhistorien. Denne artikkelen ble opprinnelig publisert som en del av vår julekalender for 2020.

  • Navn: Quake
  • Utvikler: id Software
  • Utgiver: GT Software
  • Første utgivelsesår: 1996
  • Originale plattformer: PC

Etter braksuksessen med Doom og Doom 2 var det passende nok id Software som også tok det neste store hoppet innen 3D-grafikk i førstepersons skytespill. Der tidligere spill i sjangeren ofte «jukset» seg til 3D-miljøene sine, og hadde todimensjonale fiender, gikk Quake over i full 3D på alle områder. Det var, for å si det mildt, en ganske stor greie.

Guffen type. Bilde: Mobygames.
Guffen type. Bilde: Mobygames.

Tradisjonell kampanje

Som enspillerspill representerte egentlig ikke Quake så voldsomt mye nytt, utover selve teknologien. Handlingen foregikk fortsatt i labyrintaktige miljøer som sjeldent prøvde å forestille noe annet enn merkelig kronglete baser eller gotiske borger. Skjønt takket være ekte 3D var de langt mer «vertikale» enn det vi var vant med, og dermed også mer interessante å utforske. Dette gjorde også kampsituasjonene mer taktisk krevende og varierte, og heldigvis hadde spillet også et kontrollsystem som i større grad enn før var lagt opp til bruk av mus og tastatur i kombinasjon.

Spillet brukte også skripting i kombinasjon med blant annet lys for å skape minneverdige opplevelser – jeg tipper at de fleste som spilte det da det var nytt husker den mørke trappen man treffer tidlig i spillet, der lysene skrur seg på i tur og orden, mens man går nedover i dypet. Det hele var akkompagnert av et heftig lydspor, fra Nine Inch Nails-grunnleggeren Trent Reznor, og stemningen var mørk og guffen hele veien.

Quake er stemningsfullt og ... sabla brunt, egentlig.
Quake er stemningsfullt og … sabla brunt, egentlig. Bilde: Mobygames.

Flerspiller og modifikasjoner

Det er nok likevel som flerspillerspill at Quake fikk sin mest vedvarende innflytelse, spesielt gjennom den senere QuakeWorld-versjonen. Spillerne suste rundt i høy hastighet, og fikk bruke rikelig med heftige våpen og andre hjelpemidler i miljøer designet spesielt for kamp mellom opp til åtte spillere. Det var også her vi fikk mye av begynnelsen på det som senere kom til å kalles eSport, blant annet gjennom den kjente turneringen i 1997 der Dennis «Tresh» Fong vant John Carmacks Ferrari 328.

Vi får anta at den geniforklarte 3D-guruen Carmack hadde en superbil eller to til, så han slapp å labbe hjem.

Spillet støttet 3D-aksellerasjon.
Spillet støttet 3D-aksellerasjon. Bilde: Mobygames.

En artikkel om Quake kan ikke komme utenom spillmotoren. id Software gjorde den nemlig svært tilgjengelig, noe som resulterte i en heftig scene for modifikasjoner – ikke bare fikk vi «åpenbare» ting som nye kampanjer og flerspillerscenarier, men den fleksible motoren ble også brukt til å lage alt fra bilspill (Quake Rally) til flyspill (AirQuake).

Den ble også lisensiert videre, og fikk på den måte ekstra innflytelse. I årenes løp har Quake-motorens DNA funnet veien til serier som Call of Duty, Medal of Honor og Soldier of Fortune. Selv Valve-klassikeren Half-Life kjører på en tungt modifisert versjon av Quake-motoren.

I ettertid valgte id Software å ta Quake-serien i en mer futuristisk retning, uten de gotiske og Lovecraft-inspirerte fantasy-elementene fra Quake. Oppfølgeren, Quake II, var nemlig ment som starten på en helt ny serie, og det var først på et senere tidspunkt i utviklingen at det ble et Quake-spill. Nå er det uansett lenge siden vi har hørt noe skikkelig fra Quake-universet, hvis vi ikke regner med Quake II RTX.

Quake er tilgjengelig flere steder, inkludert GOG og Steam.

Skjermbildene er fra Mobygames.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.