Skyggesiden av moderne storspill

People Make Games har tatt en titt på problematikken rundt «outsourcing».

Lurer du på hvordan i alle dager utviklerne moderne storspill klarer å lage gigantiske og superdetaljerte verdener fylt til randen av åpenbart påkostet innhold? I en svært stor del av tilfellene ligger svaret i «outsourcing», altså at de får andre, spesialiserte studioer til å gjøre mye av grovarbeidet.

Det er i seg selv ikke problematisk; i stedet gir det mening å hente inn spesialister når man selv ikke har kapasiteten eller ekspertisen som trengs for å lage alt som trenger å være med i en moderne gigantutgivelse. Det som er problematisk er hva som skjer i mange av studioene som påtar seg disse oppgavene.

YouTube-kanalen People Make Games har laget en dokumentar der de tar for seg to spesifikke studioer, det ene basert i Malaysia og det andre i Indonesia, som begge har vært involvert i store utgivelser fra vestlige utviklere.

Det som avdekkes er ikke spesielt pent – ansatte som jobber til langt på natt uten å få betalt for overtid, og en kultur der nyutdannede utviklere brukes til de blir utbrente, for så å bli erstattet av andre. Ta en titt:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.