Heftig pikselkunst i actionspillet Battle Axe

Dette kommende actionspillet byr på flott grafikk laget av en av nittitallets store pikselkunstnere.

Det er ikke akkurat manko på indie-spill med todimensjonal pikselkunst i retrostil, og selv om jeg ikke skal påstå at jeg begynner å bli «lei» av den typen grafikk syntes jeg kanskje mange av spillene ser litt vel like ut. Kanskje det er derfor jeg syntes Battle Axe virker så heftig – grafikkstilen er umiskjennelig inspirert av 16-bits-alderen, men den har sitt eget fingeravtrykk.

Veldig Sega-aktig.
Veldig Sega-aktig.

Dette fingeravtrykket er det i stor grad Henk Nieborg som har stått for. Hans piksler fikk du se i nittitallsspill som Ambermoon, Amberstar, Flink og The Adventures of Lomax, og han har også satt sitt preg på nyere spill som Shantae: Risky’s Revenge, Mighty Switch Force og Xeno Crisis.

Siden jeg har snakket om mannen bak grafikken, bør jeg jo også trekke frem at Manami Matsumae har laget musikken. Hun er en veteran fra Capcom, som har jobbet med alt fra Megaman til Adventures of Lolo, og du har hørt tonene hennes i spill som Final Fight, Dynasty Wars, Mercs og, litt nyligere, Mighty No. 9.

To av de tilgjengelige heltene.
To av de tilgjengelige heltene.

Fantasy-action

Selve spillet er et actionspill der moroa sees ovenfra, og der du må navigere deg gjennom middelalderinspirerte fantasyiljøer fulle av ulike kryp som vil deg vondt. Heldigvis kan du få litt hjelp på veien, da spillet har lokal samarbeidsflerspiller. Det er tre helter å velge mellom, hver med sine egne unike egenskaper og våpen.

Battle Axe skal slippes i løpet av «våren», så det bør ikke være lenge til vi ser det (skjønt om det blir noen sommer i år er jo et åpent spørsmål). Det kommer til Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One og PC (GOG og Steam).

  • Oppdatering: Spillet er ute nå, så de rakk det akkurat.

Trailer:

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.