Inntrykk: Clockwork Aquario

En liten perle fra arkadespillenes glansdager har endelig blitt ferdigutviklet. Det er endelig tid for å få spilt Clockwork Aquario!

Det tok bare 28 år

Utviklerstudioet Westone startet utviklingen av Clockwork Aquario allerede i 1992, da for Sega System 18. Det i seg selv sier kanskje ikke så mye, men dette er den samme arkadeplattformen som ble brukt til å lage klassikere som Fantasy Zone, Shinobi og Golden Axe. I 1993 var spillet nesten helt ferdig og publikum fikk prøve seg på spillet, men det fikk en lunken respons, og det hele endte med at det ble kansellert i 1994.

Så skjedde det endelig noe i 2020. Utgiveren Strictly Limited Games klarte sammen med utvikler ININ å få tak i lisensen som Sega satt med, og nå har Clockwork Aquario blitt både ferdigutviklet og lansert, for både PlayStation 4 og Nintendo Switch. Hele 28 år fra starten av utviklingen til lansering har sikret Clockwork Aquario plass i Guinness Book of World Records – ikke småtteri, med andre ord.

Ganske moro

Det er ikke det mest avanserte arkadespillet vi sitter med her, men et spill med enkle funksjoner som minner om titler som Super Mario Bros og Wonder Boy. Clockwork Aquario byr på siderullende plattform med fargerik og nydelig pikselert stilart. Det ser virkelig ut som om det hører hjemme på 16-bit maskinene fra 90-tallet.

Man kan velge mellom tre forskjellige karakterer ved start, og det er fullt mulig for to personer å spille sammen. Figurene er en gutt, ei jente, og en robot. Ut ifra min opplevelse oppfører figurene seg mer eller mindre helt likt og har de samme ferdighetene. Kun to knapper brukes på kontrollen, en for å hoppe og en for å slå. Fiendene er mer enn rene hindringer, og du kan for eksempel slå en fiende for å få den til å stå stille, for så å hoppe oppå den for å komme deg opp på en hylle som er over. Du kan også plukke opp en fiende du har svimeslått sånn at du kan kaste den på en annen.

For å ta helt knekken på en fiende må du slå til den to ganger. Selv tåler du to slag før du mister et liv, men så lenge du har flere liv kan du fortsette fra samme punkt. Som i mange arkadespill, kan du få ekstraliv når du oppnår visse poengsummer.

Clockwork Aquario er rask og enkel moro, og med sine fem brett det tar ikke stort mer enn tretti minutter å gjennomføre. Akkurat det er litt vel kort, til og med for arkadespill. Hvert brett har hver sin boss, og disse er veldig ulike og krever ulik taktikk. Ikke at det er heidundrende vanskelig, men stiller du opp vanskelighetsgraden via hovedmenyen får du litt mer å bryne seg på. I tillegg kan du låse opp en egen Arcade Mode, og kan spille det slik det opprinnelig var ment.

Selve styringen av karakterene er litt upresis, og ikke like responsiv som på en ekte arkademaskin.

Enkelt og greit

Stort sett er det bare positive ting å si. At et såpass gammelt spill endelig har fått en verdig utgivelse er stas.

På samme måte som med tradisjonelle nyutgivelser av gamle spill følger det med et hav av muligheter når det gjelder justering av skjermbildet. Alt fra gammel kasse-TV filter til å strekke ut bildet til vidskjermformat. Lydsporet er ganske passende, og det kan låses opp via hovedmenyen dersom du vil høre på det utenom selve spillet.

Alt i alt er det en tittel som er verdt å more seg med.

Clockwork Aquario er ute for PlayStation 4 og Switch. Mer informasjon finner du på det offisielle nettstedet. Vi har fått anmelderkopi fra utgiveren.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.