Den japanske kultklassikeren Hover Attack har fått nyutgave

Originalspillet kom i 1984.

Mindware har pusset opp en ny kultklassiker fra den japanske spillhistoriens «glemte» tidsalder, nemlig et spill som heter Hover Attack. Det ble opprinnelig lansert som programlisting i bladet I/O, for plattformen NEC PC-88, og meningen var at tålmodige og nøyaktige lesere skulle skrive inn koden slik den var trykket i bladet, for å få spillet på sin maskin.

Spillet ble imidlertid svært populært, og ble overført til en rekke andre plattformer. Det fikk også en kommersiell versjon, og ser også ut til å ha vært en viktig inspirasjonskilde for Treasure-spillet Bangai-O for Nintendo 64.

Det blir ganske hektisk.
Det blir ganske hektisk.

Kamprobot i store hulesystemer

I Hover Attack får du kontroll over en kamprobot som må navigere seg gjennom en serie hulesystemer fulle av fiender. Du har imidlertid et hjelpemiddel, nemlig et slags svevende hangarskip som du kan lande på og flytte rundt i miljøene. Dette fungerer som en mobil base, og når du går tom for missiler må du tilbake til hangarskipet for å fylle opp.

Jeg har kjøpt Hover Attack selv, og syntes det virker spennende. Det har et ganske krevende kontrollsystem, så det er kanskje ikke det av Mindwares nyutgivelser som har bredest appell, men det er noe herlig unikt over spillet som gir meg lyst til å utforske videre (for vestlige spillveteraner kan det kanskje sies å minne litt om Fort Apocalypse for Commodore 64).

Morsomt nok arbeides det også med en versjon av Hover Attack for Sega MegaDrive.

Jeg har faktisk intervjuet hovedutvikleren bak Hover Attack, Mikito Ichikawa, to ganger her på Spillhistorie.no. Første gang i 2016, da vi snakket om hans fortid som spillutvikler på åtti- og nittitallet, og andre gangen i 2020, da vi snakket om Mindwares nyere spill.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.