Inntrykk: Game Dev Story

Gjør rent bord som spillskaper i denne japanske indie-klassikeren.

Den japanske utvikleren Kairosoft har overført et helt lass med spill til moderne PC-er, og flere er på vei. Det mest kjente spillet deres er kanskje Game Dev Story, et søtt managerspill der vi får rollen som sjefen for et spillselskap og må prøve å gjøre dette til en leder i spillbransjen. I forbindelse med PC-utgivelsen fikk vi en anmelderkode, og har tatt en titt på spillet.

Lekker pikselgrafikk i Game Dev Story.
Lekker pikselgrafikk i Game Dev Story.

Game Dev Story er nok et spill de fleste forbinder med mobile plattformer, men det debuterte faktisk på PC så langt tilbake som i 1997. Dette var en tid der de mer kjente japanske spillstudioene fokuserte på konsoll, men det var rikelig med små indie-utviklere som lagde spillperler for PC, uten at disse generelt fikk så mye oppmerksomhet utenfor Japan. Derfor var det først da Game Dev Story ble sluppet på mobil i 2010 at spillverdenen fikk øynene opp for det.

Ta spillindustrien med storm

Konseptet i Game Dev Story er enkelt. Du starter med et lite kontor, og få ressurser. Så må du ansette mer eller mindre kompetente folk (valgmulighetene er ikke så store i starten), og sette dem til å skape et spill. Du velger selv plattform, spillsjanger og tema for spillet, og du kan også velge om du vil ha fokus på kvalitet, hurtig utvikling eller for eksempel research-poeng. Til sist kan du putte poeng i ulike kategorier som «realism», «cuteness», «polish» eller «world». Hva som er lurt å gjøre her avhenger nok av sjangerkombinasjonen, men hvis du for eksempel regelmessig putter masse poeng i spillverdenen vil du etter hvert få beskjed om at spillene dine har blitt mer populære hos de som liker spill med detaljerte verdener.

Utviklerne er i fyr og flamme (i dette tilfellet er det en bra ting).
Utviklerne er i fyr og flamme (i dette tilfellet er det en bra ting).

Så starter utviklingen, og basert på dine ansattes kompetanse får spillprosjektet gradvis «poeng» i flere kategorier – morofaktor, kreativitet, grafikk og lyd. Ved flere milepæler i utviklingen får du også gi enkeltutviklere lederansvar for enkeltaspekter av spillet, og da vil de forsøke å gi disse en ekstra «boost».

Helt på slutten er det på tide å luke ut eventuelle «bugs» som har dukket opp underveis, og så sendes spillet til anmelderne som antakeligvis kommer til å slakte det, siden det er ditt første spill. Deretter er det bare å håpe at det i det minste selger så mange kopier at du kan prøve på nytt. Salgstallene avgjøres av hvor kjent studioet ditt er, hvor spennende det nye spillet ser ut (du kan reklamere underveis), hvor godt kombinasjonen av sjanger og tema fungerer og hvilken plattform du utvikler for.

I starten har du en begrenset mengde sjangere og temaer å velge mellom, men ved å gi utviklerne dine trening underveis vil du kunne låse opp nye. Noen er betydelig mer populære enn andre. Du må selv prøve å finne gode kombinasjoner – rollespill og fantasy er en veldig god kombinasjon, rollespill og fly er ikke så bra. Jo mer erfaring du har med ulike sjangere og spilltyper, jo bedre blir resultatet. Men det lønner seg å eksperimentere, for hvis du lager for mange like spill blir markedet mettet.

Du får ingen premie for å gjette hvilken konsoll dette skal forestille.
Du får ingen premie for å gjette hvilken konsoll dette skal forestille.

Spillindustrien utvikler seg

Du kan også utvikle for flere forskjellige plattformer. PC er gratis, men har et begrenset antall brukere. Konsoller introduseres underveis, men du må betale en god slump penger for å få utvikle for dem. Noen er mer populære enn andre, og det varierer også hva plattformeierne skal ha for å gi deg tilgang. Siden du ikke kan utvikle spill for flere plattformer samtidig, kan det lønne seg å velge én god plattform og holde seg til den helt til den blir utdatert.

Om du har suksess med spillene dine kan du investere mer i opplæring av ansatte eller å ansette nye og mer kompetente folk, og gradvis vil spillene du lager bli bedre og bedre. Du vil også låse opp nye kontorer, slik at du kan ha plass til flere ansatte.

Game Dev Story har også andre elementer å holde styr på, men alt i alt er det en ganske enkel affære. Mye av tiden går rett og slett med til å vente på at spill skal utvikles ferdig, mens du følger med på verdiene for de ulike spillelementene og håper at de skal ende opp litt høyere denne gangen enn sist (du kan også investere forskningspoeng i å gi dem en «boost» underveis).

Du må velge hvem som skal skrive designdokumentet.
Du må velge hvem som skal skrive designdokumentet.

Det er nok ikke uten grunn at Game Dev Story har blitt så populært på mobile plattformer. Det har akkurat nok å gjøre til at du føler at du kan ta viktige valg underveis, og selv om tilfeldighetene styrer mye betyr valgene dine akkurat nok til at du føler du har kontrollen selv. Progresjonen kommer jevnt og trutt, og det er vanedannende å se hvordan både spillene og salgstallene blir gradvis bedre. For å si det litt enkelt: Det er gøy å se at tallene vokser.

Funker det på PC?

På PC er vi gjerne vant med litt mer innfløkte managerspill, men det er fortsatt moro å sette seg ned med Game Dev Story. Spillet er vanedannende uansett plattform, og selv om du kanskje bare tenker du skal spille det i en liten stund, kan du fort ende opp med å spille mye lenger enn du hadde tenkt.

Samtidig er det ikke til å komme unna at det blir litt ensformig etter hvert. Spesielt når du har spilt en stund, fått gode ansatte og funnet solide sjangerkombinasjoner. Da må du nesten bevisst sabotere for deg selv for å feile, for suksessen kommer mer eller mindre automatisk.

Anmeldelsene betyr litt for salgstallene.
Anmeldelsene betyr litt for salgstallene.

Jeg syntes også Game Dev Story kunne gjort enda litt mer for å knytte seg til den virkelige spillhistorien. Konsollene som introduseres underveis er inspirert av virkelige maskiner, og det er kult. Men det er for eksempel rart at man kan drive online-markedsføring helt fra starten av, eller at de ulike plattformenes markedsandel er så stabile. Jeg hadde satt pris på mer dynamikk, og kanskje også muligheten til å påvirke markedsandelene til ulike konsoller ved å lansere gode spill for dem.

Hva selve PC-versjonen angår, er det ikke så mye å si. Det er ikke gjort noe spesielt for å forbedre spillet, og i starten hadde det ikke «achievements» engang (det har det nå), men det mobilaktige grensesnittet fungerer egentlig greit nok. Jeg registrerer at dette er en rimelig billig og kjapp overføring, men så lenge alt faktisk fungerer greit gjør det meg ikke noe. Selv om jeg syntes det er rart at PC-versjonen er dyrere enn mobilversjonen når det i praksis er samme spill.

Konklusjon

Game Dev Story er et søtt og vanedannende lite spill. Jeg ble raskt hektet, og har brukt en hel del timer på å leve drømmen som verdenskjent spillutvikler. Samtidig blir det ensformig og forutsigbart etter hvert, så jeg kan ikke helt se for meg at jeg kommer til å investere så veldig mange flere timer i det. I så fall måtte det vært som «podcast-spill» eller noe slikt, altså noe jeg kan pludre med mens halve hjernekapasiteten brukes på en annen oppgave. Liker du lettbeinte strategispill syntes jeg uansett du bør vurdere å ta en titt, enten det er PC-versjonen eller en av de andre utgavene du vil gå for.

Game Dev Story kom nylig til PC, og er allerede tilgjengelig på mobil og en rekke andre plattformer. Vi fikk en anmelderkode direkte fra Kairosoft. Trailer:

2 kommentarer om “Inntrykk: Game Dev Story”

  1. Har spilt dette (og flere andre Kairosoft-spill) på mobilen. Veldig gøy tidsfordriv, men det er vel rimelig mange år siden dette kom ut. Game Dev Tycoon gikk andre veien, fra PC til mobil, og er også et bra spill i samme sjanger :)

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.