Guide: Return of the Obra Dinn

Du bør spille Return of the Obra Dinn uten å søke «spoilere» på nettet. Men her er noen nyttige tips.

Return of the Obra Dinn er et fantastisk spill, som alle bør prøve. Det er også et temmelig vanskelig spill, men det er vanskelig på en hundre prosent rettferdig måte som betyr at hvis du bare tar tiden (og kanskje papir og blyant) til hjelp, så vil du kunne fullføre det uten å måtte lete opp hint og «spoilere» på nettet. Jeg vil virkelig, virkelig anbefale at du gjør det, for det å pusle meg gjennom Obra Dinns mysterier på egenhånd var en av de mest tilfredsstillende spillopplevelsene jeg har hatt.

Du kan velge ulike fargekombinasjoner basert på klassiske skjermer.
Du kan velge ulike fargekombinasjoner basert på klassiske skjermer.

Derfor inneholder ikke denne guiden noen historierelaterte hint. Men hvis du kom hit fordi du har (eller føler at du har) satt deg fast, så håper jeg den kan være til hjelp likevel – kanskje du vil se på spillet med litt nye øyne etter å ha lest den.

Jeg antar at du vet de grunnleggende detaljene om hvordan spillet fungerer. Så uten mer mas, her er noen ting jeg skulle likt å vite før jeg startet å spille Return of the Obra Dinn:

Hastverk er lastverk i Return of the Obra Dinn

Først og fremst: Du har ikke noe hastverk. Det føles noen ganger som spillet drar deg videre i full fart, og du låser opp massevis av informasjon som ender opp med å overvelde deg. Men det går altså når som helst an å ta en pause, og fokusere på det du har tilgang til allerede for å gjøre deg bedre kjent med detaljene. I dette spillet handler nemlig alt om detaljer, og kommer ingen vei om du bare går gjennom scenene én gang.

Hvem er dette?
Hvem er dette?

Dette betyr imidlertid ikke at det til enhver tid går an å finne svar på alle de åpne spørsmålene. Det er egentlig først når du har låst opp alle scenene at du har noe skikkelig håp om å finne identitetene og den eksakte skjebnen til samtlige ombord.

Du har altså ikke gjort noe feil om du ikke klarer å identifisere den barske typen med lue fra den aller første scenen selv om det har gått en stund. Vær tålmodig – siden spillet starter «på slutten», vil du se ham igjen i en rekke andre scener som kronologisk fant sted tidligere. Og på ett eller annet tidspunkt vil du ha fått nok informasjon til å kunne knekke nøtten.

Men det kan altså samtidig være en god idé å bevisst vente med å låse opp nye scener, for å bli bedre kjent med de du allerede har låst opp. Som spillet forteller deg, vil det teknisk sett være mulig å finne identiteten og skjebnen til enhver person som ikke har utydelig portrett. Men det betyr ikke at det er enkelt. Spillet gir en slags indikasjon på hvor enkelt det bør være, ved å legge inn én, to eller tre små trekanter like over personens portrett.

Det kan være lurt å fokusere på de personene med én eller to trekanter før du går over på de med tre, men det er opp til deg. Og husk at når du jakter på noens identitet, er det ofte lurt å bruke litt tid på å utelukke folk personen ikke kan være.

Dødsøyeblikket fanges av den mystiske klokken din. Men ofte er det i miljøene rundt at de mest interessante detaljene befinner seg.
Dødsøyeblikket fanges av den mystiske klokken din. Men ofte er det i miljøene rundt at de mest interessante detaljene befinner seg.

De individuelle scenene

Hver scene fokuserer på en enkeltpersons dødsfall. Men det som er viktig å få med seg er at de inkluderer mye mer. De er fulle av detaljer om ulike hendelser og situasjoner rundt om på skipet, og du bør studere både miljøene og folkene i dem nøye. Ofte er selve dødsfallet det minst interessante.

Et annet viktig poeng, er at det varierer hvor stor del av skipet du kan utforske i hver scene. Husk alltid å sjekke hvor du kan gå. Ved å utforske skikkelig, kan du komme over situasjoner som utspiller seg i helt andre deler av skipet, og du kan dermed få klarhet i spørsmål som i utgangspunktet ikke virker relaterte til akkurat den dødsscenen du er i nå.

Veldig lite av det du ser (eller hører) i Return of the Obra Dinn er tilfeldig. Detaljene teller!

Obra Dinn var et flott skip en gang i tiden.
Obra Dinn var et flott skip en gang i tiden.

Litt mer konkrete tips:

I listen over personer vil du finne flere merket «unknown». Typisk «unknown officer», «unknown midshipman», og så videre. Disse er kun til din hjelp – hvis du skjønner at en person er en offiser, men ikke vet hvem han er, så kan du midlertidig føre ham inn som en «unknown officer». Så er du i alle fall ett skritt nærmere løsningen.

Poenget er at siden disse beskrivelsene er lagt inn for å hjelpe deg, og ikke refererer til ukjente enkeltpersoner, må du ikke la deg forvirre av dem. Alle personene du trenger å forholde deg til er lagt inn i lista med navn, rolle og opprinnelsesland fra starten av. Er det kun én franskmann i lista, så er det kun én franskmann på skipet.

Dette bildet rommer mye informasjon.
Disse bildene rommer mye informasjon.

Husk også at boka forteller nøyaktig hvem som er med i hver scene, og du kan dessuten gå inn på hver person, og få opp bokmerker som viser nøyaktig hvilke opplåste scener han eller hun er involvert i. I boka listes scenene opp i kronologisk rekkefølge. Det er mye annen god informasjon i boka, som ikke alltid er like åpenbar. Igjen: Veldig lite i dette spillet er tilfeldig!

I flere kapitler vil det være personer som listes opp som «missing» når du har låst opp alle scenene. Det betyr at du ikke vil finne noe dødstidspunkt for disse, men må gå gjennom de eksisterende scenene for å finne ut hva som har skjedd med dem. Her er vi tilbake til det med å studere alle scenene nøye, også det som skjer i bakgrunnen (du må til en viss grad gjette litt, og anta det verste basert på siste observasjon av personen).

Det er ikke dermed sagt at alle skjebnene til de som er markert som «savnet» vil avsløres på denne måten.

Ferdig?

Når alle strekene er på plass, er spillet over. De to siste får du ikke før du har avsluttet hovedspillet.
Når alle strekene er på plass, er spillet over. De to siste får du ikke før du har avsluttet hovedspillet.

Du vet at du har låst opp alle scenene når det begynner å regne, og fyren i robåten ber deg om å komme tilbake. Du kan fortsatt bruke så lang tid du vil ombord på Obra Dinn – når du går tilbake til båten vil spillet avsluttes, og du vil bedømmes basert på hvor mye du har funnet ut. Du kan imidlertid fortsatt spole tilbake tiden og gå ombord i skipet igjen for å fortsette der du slapp, kanskje til og med med litt mer informasjon enn du hadde før. Merk at dette ikke er nødvendig, den informasjonen du eventuelt kan få gjennom avslutningen er også tilgjengelig andre steder.

Når du har klart å løse alle de tilgjengelige nøttene, vil spillet fortelle deg at det ikke er noe mer å gjøre ombord på skipet. Det er først etter dette at kapittelet Bargain låses opp, og du kan fullføre jobben hundre prosent.

Besøk det offisielle nettstedet for mer informasjon om Return of the Obra Dinn, som er ute for PC og Mac nå.

En kommentar om “Guide: Return of the Obra Dinn”

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.