Den ferdige versjonen av Star Ruler 2 er lansert. For noen dager siden snakket jeg om at vi er midt i en renessanseperiode for sanntidsstrategispill, og listet opp en bråte nye og kommende spill i sjangeren. Star Ruler 2 hadde jeg selvsagt glemt, men det bygger vel bare opp under poenget mitt.
Men det er ikke helt min skyld, for Star Ruler 2 er ikke et tradisjonelt sanntidsstrategispill. I stedet er det et rombasert 4X-spill, altså et spill der du må bygge opp ditt eget imperium i verdensrommet, som også faktisk foregår i sanntid. Det ser veldig, veldig spennende ut (og brukeranmeldelsene fra «early access»-perioden er overveldende positive).
Siden jeg verken har prøvd Star Ruler 2 eller originalen (som ligger uspillt i en eske her), har jeg ikke så veldig mye å si her. Men etter det jeg kan se virker det som et massivt spill, som ikke er redd for å gå egne veier. Jeg synes systemet for design av romskip ser veldig spennende ut, og det virker kjempekult å designe egne skip og ta dem med ut i gigantiske, sanntidsbaserte slag.
Spillet virker generelt veldig fristende, og til den nette sum av 170 kroner på Steam er det ikke noen gigantinvestering heller. Det handler vel mest om tid, og der har en liten sak ved navn Pillars of Eternity sneket seg inn for å stjele det meste jeg har av spilletid for tiden.
(wow, Pillars of Eternity er bra)
Hvis noen av dere som har oppdaget denne bloggen og faktisk klikker på sakene jeg skriver har testet det, setter jeg pris på om dere kan fortelle hvordan det er. Jeg tviler på det får særlig bred dekning i spillpressen, dessverre. Her er uansett spillets trailer: