I går begynte Dirt Rally uventet å laste ned en stor oppdatering. Det viste seg å være en pakke som utviklerne kaller Tarmac Terrors – et rally i Tyskland, og en hel haug nye biler. Som navnet på oppdateringen tilsier, går fartsetappene i Tyskland stort sett på hardt underlag, selv om det ikke alltid er normal asfalt.
I likhet med virkelighetens tyske WRC-runde dreier det seg om kronglete, smale veier inne på et øvingsområde for stridsvogner, og langs veiene finner vi stabbesteiner som slett ikke har tenkt å rikke på seg når du krasjer i dem.
Dette er den andre store oppdateringen for det som raskt utvikler seg til å bli tidenes beste rallyspill. Den neste store oppdateringen legger til rallycross, noe som utvilsomt kan bli moro. Jeg har testet Tarmac Terrors-pakken litt, og under finner du førsteinntrykkene mine.
Først og fremst: Jeg liker denne oppdateringen mye bedre enn jeg likte Pike’s Peak-pakken. Dette er ekte rally, og de nye banene passer mye bedre med resten av spillet enn Pike’s Peak gjorde (uten at jeg dermed sier jeg mislikte Pike’s Peak – det var bare ikke like interessant å kjøre der).
Realistiske baner
Banene holder samme høye kvalitet som de tre andre rallyrundene i spillet, selv om vi nok en gang merker at veistrekningene resirkuleres fra etappe til etappe. Tyskland-miljøet er kanskje ikke så spektakulært som for eksempel Monte Carlo, men til gjengjeld føler jeg faktisk Codemasters har klart å heve realismen enda et lite hakk her. Disse veiene, og omgivelsene deres, føles virkelig ekte.
Det som imponerer meg mest er kanskje hvor tett vegetasjonen er når vi kjører i skogen, og den høye tettheten av publikumere i deres områder. Endelig begynner tydeligvis datamaskinene våre å bli så kraftige at utviklere kan lage virkelige folkemengder i disse spillene, i stedet for spredte klynger av mennesker.
Veiene er kronglete og utfordrende, og har til og med et par sjikaner. Dette er et rally der du raskt merker hvor mye bremsene betyr, for her må de brukes flittig. Veiene byr også på en ganske annerledes utfordring enn de øvrige i spillet. Høydepunkter inkluderer en utrolig heftig utforbakke midt i skogen, og spillets antakeligvis største hopp så langt.
Nye biler
Bilene har jeg ikke fått testet så mye enda. Vi får et par nye kategorier – bakhjulsdrevne gruppe B-biler, samt «kit cars». Hver av disse har to biler, og jeg kan vel si såpass at jeg ikke ble noen god venn med bakhjulsdrevne Lancia 037 Evo 2.
Den bilen jeg likte best var den femte bilen, som er en god, gammel Opel Kadett. Det er jo også en bil jeg, og ganske mange andre her til lands, kjenner litt fra før. Jeg håper Codemasters bringer flere eldre klassikere til spillet, og tar gjerne noen modeller fra Saab og Volvo. Kadetten (GT/E 16v) var i alle fall god og moro å kjøre.
Alt i alt er jeg fornøyd med oppdateringen, og selv om spillet fortsatt trenger betydelig mer innhold, har jeg definitivt ingen problemer med å anbefale det slik det er nå. Dirt Rally er antakeligvis sjangerens beste spill, uansett plattform – og ja, det betyr at Richard Burns Rally er forbigått.
Det eneste jeg området jeg føler utviklerne bør forbedre seg litt har med unike veistrekninger å gjøre. Jeg synes det burde vært litt mer unike veistrekninger her, og litt mer varierte fartsetapper i de individuelle rallyene hadde heller ikke vært å forakte. Virkelighetens Rally Tyskland består jo for eksempel ikke bare av panser-baner nær Baumholder, men foregår også i Mosel-dalen og Saarland.
Spillet koster i skrivende stund 240 kroner på Steam (prisen gikk opp litt i forbindelse med den siste innholdspakken).
Ta forresten en titt på førsteinntrykkene mine fra i mai, om du ikke har lest dem enda.