Vel, okay, overskriften er en sannhet med modifikasjoner. Det jeg egentlig mener er «slik så spillene ut på den plattformen jeg hadde da jeg var barn», men det klinger liksom ikke like godt. Plattformen det er snakk om er Sharp MZ-80A, en vidunderdatamaskin fra Japan som opprinnelig ble lansert i 1982. Den hadde en Zilog Z80-prosessor på hele 2 MHz, 32 kb minne og integrert sort/grønn-monitor og kassettspiller.
Problemet med å ha en datamaskin som Sharp MZ-80A som sin første spillplattform, er at nostalgi blir vanskelig. Det har vært veldig vanskelig å finne informasjon om maskinen på nettet, og noen dedikerte emulatorer er ikke å få tak i. Jeg har klart å gjenoppleve noen av de gamle spillene mine i versjoner for den litt mer populære MZ-700, men selv det er vrient.
Nå har det imidlertid dukket opp et dedikert Sharp MZ-80A-nettsted på verdensveven, og hvis du leser videre får du se video fra noen av spillene for plattformen. Om du er vant med nye spill, blir det nok litt av et sjokk å se det som var mitt første møte med spillverdenen.
Videoene er tatt opp ved hjelp av kamera montert foran en ekte datamaskin – det finnes som sagt ikke noen emulator som gjør en skikkelig jobb med å emulere den, og med tanke på at monitoren er integrert i maskinen går det nok heller ikke an å koble den til utstyr for å ta opp video.
Dette illustrerer problemet vi står overfor med mindre populære plattformer som Sharp MZ-80A – maskinvaren er over 30 år gammel, og selv om vi krysser både fingre og tær, og banker i bordet, synger den nok på siste verset. Hvordan skal vi bevare minnet om denne maskinen når maskinvaren er utslitt?
Uansett, her er videoene jeg lovet. Først en virkelig merkelig Breakout-klone med et skjermoppsett ulikt alt jeg har sett tidligere. Dette er laget i BASIC, så det er litt treigere enn maskinkode-spillene.
Så et Space Invaders-spill laget av Sharp selv. Dette er laget i maskinkode. Legg merke til UFO-ene – disse er ikke sprites eller tegnet av spillskaperne, de er rett og slett et tegn i maskinens utvidede ASCII-tegnsett. Det meste av grafikk på maskinen ble laget ved hjelp av slike tegn, og man hadde til og med tegn som simulerte store piksler satt opp på forskjellige måter, slik at de kunne kombineres til «grafikk».
Nok et BASIC-spill: Et spill der du skal lande et månefartøy. Du har sikkert hørt om Lunar Lander fra andre plattformer, men denne utgaven er betydelig enklere:
Til slutt, et merkelig, «omvendt» Space Invaders-spill, også dette laget i BASIC.
Du kan få mer informasjon om disse spillene, og se video fra flere spill, i spillseksjonen til MZ-80A Secrets.
Jeg hadde ingen av disse spillene. Jeg hadde faktisk kun fire spill på plattformen – et plattformspill ved navn Land Escape, et romskytespill ved navn Send-1, et Pac-Man-aktig spill ved navn Man Hunt og en versjon av mattespillet NIM ved navn Take Down Game. I tillegg skrev jeg inn koden til et Snake-spill fra brukerhåndboken, og en venn av familien – som hadde erfaring med Commodore 64-programmering – hadde det moro med å programmere et par spill i BASIC for meg.
Heldigvis for min del, tok det ikke mange årene før jeg også hadde fått med Commodore 64. Jeg har fortsatt mine gamle kassetter, selv om maskinvaren er borte for lengst. Det hadde vært artig å forsøke å overføre filene på dem til lydfiler slik at de kan bevares, men jeg aner ikke hvordan det eventuelt gjøres og hva slags utstyr jeg trenger for å gjøre det skikkelig.
Bildene i artikkelen: Toppbildet stammer fra Sharp MZ-80A Library (som virker nedlagt), mens det andre bildet kommer fra den scannede brukerhåndboken på MZ-80A Secrets. Jeg har denne brukerhåndboken selv, og tenkte å scanne noen kule sider derfra i fremtiden. Den er litt ulik de patetiske papirene man får med moderne systemer.
Hei,
Det finnes opptil flere som driver med bevaring av C64-kassetter. Det er forskjellig nivå med purisme, men om kassettene ikke er veldig ødelagt er det faktisk helt kurant å bare bruke en helt vanlig kassettspiller, ta opp til en WAV-fil (i utgangspunktet mono, men stereo kan noen ganger hjelpe om det er dropouts på deler av tapen), og så kjøre gjennom litt programvare for å få ut en tolket kassett (.TAP-format) som kan brukes i emulator eller «renses» og kjøres ut på nye kassetter i perfekt stand.
Alternativet er å bruke en ekte C64-kassettspiller (som basically tar lydsignalet, filtrerer litt og forsterker til det klipper) og så en egen opptaksenhet; entusiaster har laget ymse variasjoner over enheter som kan ta imot signalene der og lage .TAP av det.
/* Steinar */
Takk for tips. Det er jo her snakk om kassetter for Sharp MZ-80A, men jeg antar man kan bruke samme metode. Ben Coffer, som driver nettstedet jeg linker til, eksperimenterer litt med det samme. Han skal gi meg en oppdatering når han kommer frem til noe som fungerer.
Jeg ville tro at om du får lagt ut noen wav-filer (eller FLAC; helst ikke MP3 eller noe annet som faktisk endrer på lyden) kan folk ta en kikk for å prøve å gjette seg til moduleringene i bruk. Det er tross alt åttitallsteknologi for hjemmebruk dette her, så det er litt begrenset hvor finurlig koding man kan få til (avansert koding = flere komponenter = dyrt).
Det gjør det selvsagt betraktelig vanskeligere at man ikke har noen emulator å teste med, men sånn er det jo.
/* Steinar */
Ja… ideelt sett finner Ben Coffer (som driver Sharp-siden) spillene et annet sted, slik at det kan lages video av dem. Jeg har jo som jeg skrev noen spill en kamerat laget, og de var ikke helt elendige, men det er jo ikke sånn at verden går glipp av viktig spillhistorie om de aldri blir arkivert.