Årets IGF-finalister er klare

Her er indie-spillene IGF-juryen mener vi bør ta en titt på. Ser du noe spennende i utgvalget?

Årets IGF-finalister har blitt valgt ut, etter at over 750 spill har blitt evaluert av IGFs store dommerteam. Utvalget inkluderer noen spill vi har snakket litt om her på Spillhistorie.no, slik som Her Story fra Sam Barlow og Infinifactory fra Zachtronics, men også mange nye bekjentskaper. Jeg kopierer like godt hele listen fra IGF, komplett med lenker slik at du kan finne ut mer om spillene på nettstedet deres:

Excellence in Visual Art

Honorable Mentions:Forkride Grilltime Sloth (Black Pants Game Studio [Sebastian Stamm]); Epistory – Typing Chronicles (Fishing Cactus); Kingdom (noio & Licorice); Alto’s Adventure (Snowman); Future Unfolding (Spaces of Play); Astroneer (System Era Softworks)

Excellence in Narrative

Honorable Mentions:Oxenfree (Night School Studio); Orion Trail (Schell Games); Cibele (Star Maid Games); Contradiction  (Tim Follin / Baggy Cat Ltd); The Writer Will Do Something (Tom Bissell and Matthew S. Burns)

Excellence in Design

Honorable Mentions:Gang Beasts (Boneloaf); Imbroglio (Michael Brough); Duskers (Misfits Attic); Chaos Reborn (Snapshot Games); TIS-100 (Zachtronics); Soft Body (Zeke Virant)

Excellence in Audio

Honorable Mentions:Heart Forth, Alicia (Alonso Martin); The Beginner’s Guide (Everything Unlimited Ltd.); Gnog (KO_OP); Oxenfree (Night School Studio); Kingdom (noio & Licorice); Inside My Radio (Seaven Studio)

Nuovo Award

Honorable Mentions:Enough (cabbibo); Sentree (Glitchnap); Affordable Space Adventures (KnapNok Games and Nifflas’ Games); Vignettes (Pol Clarissou, Armel Gibson); Future Unfolding (Spaces of Play); Sage Solitaire (Zach Gage); TIS-100 (Zachtronics)

Best Student Game

Honorable Mentions: Anarcute (Anarteam); Gathering Sky (A Stranger Gravity); Not Everything is Flammable (DAM: David Shiyang Liu, Alex Hu and Mac Lotze); FAR (Mr. Whale’s Game Service); Sumer (Studio Wumpus); Bad Blood (Winnie Song)

Seumas McNally Grand Prize

Honorable Mentions:The Beginner’s Guide (Everything Unlimited Ltd.); Panoramical (Fernando Ramallo & David Kanaga); Affordable Space Adventures (KnapNok Games and Nifflas’ Games); Twelve Minutes (Luis Antonio); Oxenfree (Night School Studio); That Dragon, Cancer (Numinous Games); Cibele (Star Maid Games); Soft Body (Zeke Virant)

Mange av disse spillene er jeg sånn kjent med allerede, og det at de nå har blitt valgt ut som IGF-finalister får meg til å få enda litt mer lyst til å spille dem (Mini Metro og Darkest Dungeon, for eksempel). Det som selvsagt gjør ting litt komplisert, er at ikke alle spillene er tilgjengelige for almenheten enda, så det er litt vrient å diskutere utvalget når man står på utsiden.

Vinnerne skal kåres på Independent Games Award-seremonien, som finner sted den 16. mars, i forbindelse med Game Developers Conference i San Francisco.

Noen tanker om IGF

Det er gøy at Infinifactory har blitt anerkjent av IGF.
Det er gøy (og fortjent) at Infinifactory har blitt anerkjent av IGF.

Jeg har et litt blandet syn på IGF – på den ene siden er det klart at arrangementet har vært viktig for å øke synligheten til uavhengige spillutviklere, spesielt i de tidlige årene før vanlige spillnettsteder fant ut at det var mulig å skrive om spill som ikke hadde tradisjonelle utgivere og store budsjetter. Og det er helt klart at mange av spillene IGF trekker frem hvert år, virkelig fortjener den ekstra oppmerksomheten.

På den andre siden sitter jeg med en generell følelse av at det er, eller i alle fall tradisjonelt har vært, betydelig vanskeligere for noen spill/utviklere å hevde seg enn for andre. Enkelte typer spill dukker nesten aldri opp i listen over finalister (mens andre virker overrepresentert), og spesielt i tidligere år har det virket som utviklere bør være en del av «miljøet» for at spillene deres skal bli vurdert skikkelig.

Jeg tror imidlertid dette er noe IGF har jobbet med å forbedre i de siste årene, og årets utvalg virker både spennende og variert. Men fortsatt synd vi ikke kan spille dem alle, for å selv ta del i diskusjonen.

2 kommentarer om “Årets IGF-finalister er klare”

  1. Føler kanskje IGF var viktigere før. Vet ikke hvor godt IGF faktisk følger med på hva som skjer der ute i dag hvor mangfoldet er så stort. (Eller om det bare er en kompisgjeng som blir nominert gang på gang) Skjønner heller ikke helt hvorfor listene er en salig blanding av spill som er ute for lenge siden, og spill som fremdeles ikke har kommet ut.

    Hadde fryktelig store forventninger til Darkest Dungeon i tiden etter Kickstarteren (jeg støttet den), men de seneste rapportene tyder jo på at utviklerne har dreid spillet i helt feil retning, og at det nå er Battle Brothers som er EA-spillet å se opp for.

    Svar
  2. Er dommerne fortsatt en kombinasjon av investorer i de nominerte spillene og folk som ikke gidder å spille mer enn 5 minutter (om de i det hele tatt installerer spillene)? :p

    Svar

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.