Den originale System Shock-produsenten skal jobbe sammen med sine tidligere Looking Glass-kolleger.
I går kom nyheten om at Warren Spector har slått seg sammen med OtherSide Entertainment, der han vil lede utviklingen av System Shock 3. Han har samarbeidet med studioet som rådgiver en stund, og har vært involvert i utviklingen av Ultima Underworld-oppfølgeren Underworld Ascendant.
Mange klassikere på rullebladet
Warren Spector er kanskje mest kjent som hjernen bak det kritikerroste action/rollespillet Deus Ex, men han har en lang rekke kritikerroste spill på rullebladet. Hos Origin Systems jobbet han blant annet med de første Wing Commander-spillene og rollespillet Ultima VI, og han var også produsent for de grensesprengende Ultima Underworld-spillene. Etter hvert dro han til Looking Glass Technologies, der han var produsent for det originale System Shock.
I 2005 etablerte han sitt eget studio, Junction Point, som endte opp med å bli kjøpt av Disney. Studioet hans utviklet Epic Mickey og Epic Mickey 2 før Disney la det ned, og Spector gikk fra spillindustrien til en lederstilling ved spillutviklerprogrammet hos The University of Texas i Austin.
- Les også: System Shock får en skikkelig nyutgave
Tidligere kolleger
OtherSide Entertainment er det nye studioet til grunnleggeren av Looking Glass Technologies, Paul Neurath, og har flere andre veteraner fra den sagnomsuste utvikleren. Neurath selv er svært fornøyd med å ha fått Spector med på laget:
– Jeg gleder meg stort over at Warren nå får en ledende rolle hos OtherSide, og vil være med å stå i bresjen for vår nytenkende tilnærming til spill. Jeg kan ikke tenke meg noen som passer bedre til denne kreative utfordringen. Warren har forandret spillindustrien tidligere, og vil gjøre det igjen, mener Neurath.
Spector sier på sin side at han ikke kunne gå glipp av muligheten til å være med å bringe spill som System Shock og Underworld Ascendant til et moderne publikum, og gleder seg til å «vise verden hva SHODAN har holdt på med i det siste».
For øyeblikket fokuserer studioet på Underworld Ascendant, men utviklingen av System Shock 3 vil for alvor starte i sommer. Her er forresten et foredrag han holdt i fjor, om hva spill kan lære av andre medier (og hva de ikke bør lære):