Guide: Nybegynnertips til Dark Souls III

Her er en liste over ting jeg skulle ønske jeg visste om før jeg startet med Dark Souls III for første gang. I tillegg har Joachim noen innspill.

Først en kort introduksjon. Undertegnede har aldri spilt (eller sett på) noen av spillene i Dark Souls-serien før. Det eneste jeg hadde hørt var at det var «vanskelig», og «ikke som alle andre spill». Jeg var derfor helt uvitende om alt av spillmekanikker, historie, brettdesign og så videre. Denne guiden inneholder en liste over de tingene jeg skulle ønske jeg visste om før jeg startet å spille, eller som i det minste burde vært mye bedre forklart av spillet. I tillegg har Joachim kommet med sine innspill.

OBS! Guiden kan inneholde enkelte spoilere, selv om vi unngår det så langt det er mulig.

Generelle tips

Joachims viktigste tips til nybegynnere, er å ikke måle progresjon i hvor langt ut i spillet du kommer. Her må du kjempe hardt for hver meter, og om det eneste du fokuserer på er å komme deg videre, vil vanskelighetsgraden føles som en vegg. I stedet bør du ta det rolig. Karakterutvikling er også progresjon, og det samme er noe så enkelt som å lære fiender eller våpen å kjenne. Jo mer du vet, jo bedre rustet er du.

Det å finne nytt utstyr eller hjelpemidler kan være like viktig som å finne et nytt bål. Utforsk de tilgjengelige miljøene gradvis, og pell deg tilbake til nærmeste bål med en gang du føler du er på tynn is. Det er bedre å overleve med sjelene i behold, slik at du er nærmere neste nivå, enn å dø fordi du ville se hva som var rundt neste hjørne. Ikke se på det å drepe samme fiende flere ganger som repetisjon, men som et ledd i karakterutviklingen din.

Og når du først kommer til et nytt bål, så kan det sikkert være fristende å umiddelbart gjøre det til den nye basen din. Men tenk deg nøye om først – ikke gå videre i spillet før du er sikker på at du enten har funnet alt som er å finne rundt det gamle bålet. Unntaket er hvis et sted virker unaturlig vanskelig, for da er det nok meningen du skal komme tilbake senere.

Kanskje ikke den mest praktiske kombinasjonen, men du verden så fett det ser ut.
Kanskje ikke den mest praktiske kombinasjonen, men du verden så fett det ser ut.

Om klassene

I Dark Souls 3, er det ikke slik at du låser deg til en klasse i starten. De ulike klassene er bare ulike utgangspunkt – i praksis forhåndsgenererte karakterer der utviklerne allerede har lagt inn de første nivåene for deg, og gitt deg litt ekstra utstyr. Dette er ikke et spill som er knegent med antall karakternivåer, så du får mer enn nok tid til å endre fokus senere, om det er det du ønsker.

Det eneste du bør være klar over, er at noen av klassene er merkbart mer utfordrende for nye spillere enn andre. Ta «herald», for eksempel – han eller hun har spyd, ikke sverd, og spyd er rett og slett vanskeligere å bruke effektivt enn sverd. Siden du ikke vil finne noen sverd før første «boss», anbefaler jeg derfor at du unngår den klassen hvis du er nybegynner. Så kan du heller begynne å leke deg med spyd når du har litt erfaring.

Dessuten er det muligheter for å kunne omfordele poengene man har allokert. Det er ikke noe man kan gjøre i starten – ei heller så ofte som man vil – men et godt stykke inn i spillet vil muligheten åpne seg. Da kan man omstille seg inntil fem ganger. Vi går ikke i detaljer på hvordan dette gjøres nå (for å unngå spoilere), men det er greit å vite at muligheten faktisk er der.

Kamp – det er ikke bare å hoppe i det

Den største feilen jeg gjorde var å anta at spillet var som alle andre spill. At (den svært korte) introduksjonen skulle gi meg en god opplæring på det jeg trengte til å være rustet mot fiendene jeg møtte underveis. At det var en viss progresjon i opplæringen. Vennene mine sa «det skal ikke være det i Dark Souls», og «det er slik det skal være», og «du skal  være sint og frustrert». Der er jeg uenig. En eller annen form for opplæring eller forklaring til nye spillere burde det absolutt ha vært. Det kunne vært gjort så enkelt som at det var en liten ekstra omvei for nybegynnere, med en vis mentor som forklarte litt. Eller i alle fall en gradvis progresjon av vanskelighetsgraden til monsterne.

På en skala fra 1 til 100, virker den første sjefskampen å være nettopp full utnyttelse av skalaen. Det er ingen mellomting for nye spillere. Rett fra å slå på slappe, relativt ufarlige fiender, til å møte en livsfarlig kjempe som dreper deg fortere enn du kan stave «dukk». Men når man har spilt en stund, skjønner man hvor enkel den egentlig er…

Tipsene mine til kamp er:

  • Vær på defensiven
  • Ha skjoldet – eller parering oppe
    • Men ikke overdriv – utholdenheten (stamina) regenereres saktere når du gjør dette
  • Beveg deg! Prøv å gå rundt fienden hele tiden, aldri stå i ro foran. Jeg mener det: bevegelse hele tiden!
  • Parering er supervanskelig, og krever ekstremt god timing. Ikke for nybegynnere.
  • Rull når du ser at fienden bygger opp til et kraftig angrep
En gigantisk fakkel...? Den gjør faktisk en god del skade!
En gigantisk fakkel…? Den gjør faktisk en god del skade!

Flerspiller – enkelt, hjelpsomt og gøy

Flerspilleraspektet ved spillet er noe jeg nettopp har funnet ut av, etter alt for mange timer med spilletid. Ember er stikkordet her. Hvis man konsumerer en ember, eller dreper en av «bossene», så får man såkalt ember-form. Da kan man spille både med og mot andre spillere. Man kan også finne «embers» rundt om i spillet (ikke selg dem!), eller kjøpe dem fra Shrine Handmaid i Firelink Shrine.

Samarbeid

Særlig samarbeidsmodusene kan være veldig nyttige. Da kan du hoppe inn i verdenen til andre spillere, og ikke risikere tap av sjeler eller ember. Det er en veldig fin måte å utforske nye områder på, samt at man får tak i nye sjeler helt risikofritt ved å drepe fiendene. Ulempen er at man ikke får sanket inn utstyr eller markert nye bål, men man kan i alle fall lokalisere disse.

Den andre måten å samarbeide på er å invitere andre spillere inn til deg, for å hjelpe deg. Dette er også svært, svært nyttig. Jo visst blir fiendene litt vanskeligere totalt sett, men på den andre siden så kan man fint holde seg i bakgrunnen mens medspillerne dine gjør grovarbeidet. Særlig nyttig er det for avstandskrigere som bruker magi eller bue, som da slipper å springe tulling rundt for å holde seg på trygg avstand.

Slik samarbeider du med andre:

  • Dersom du ønsker å tilby dine tjenester til andre, må du kjøpe en White Sign Soapstone fra Shrine Handmaid i Firelink Shrine – hun dama som står på vei mot smeden.
  • Aktiver White Sign Soapstone nært der du ønsker å hjelpe andre
    • For eksempel nært et bål (for generell hjelp i området)
    • Eller nært en boss (for hjelp med bossen)

Trenger du hjelp selv, følger du disse stegene:

  • Vær i ember-form
  • Se etter områder med hvite tegn på bakken
    • Disse er gjerne nært bål eller nært bosser
  • Aktiver tegnet og velg «summon» for å mane fram hjelp
  • Du kan mane fram flere enn én hjelper samtidig, men vær obs på at fiendene blir tøffere.
  • Foran mange «bosser» kan du også finne tegnene til datafigurer som du har møtt i løpet av spillet. Dermed kan du få hjelp, selv om du spiller «offline».
Her hjelper jeg en annen spiller med å knekke en av bossene i spillet.
Her hjelper jeg en annen spiller med å knekke en av bossene i spillet.

Spiller-mot-spiller (PvP)

Når det gjelder spiller-mot-spiller, så kan man altså bli invadert av andre. Hvis man dør da, regnes det som et vanlig dødsfall, og man mister både ember-form og sjelene man hadde på seg. Disse ligger imidlertid der du døde, og så fremt du ikke dør på nytt på vei tilbake for å hente sjelene dine, så mister du kun litt tid. Skulle du knerte den som invaderer deg, vanker det litt sjeler på deg.

På samme måte kan også du invadere andre, men pass på – dør du under en invasjon mister du sjelene dine, og vil være nødt til å dra tilbake til samme sted for å finne de igjen.

  • Den ene måten å invadere en spiller på er å bruke en Red Sign Soapstone. Denne får du først litt ute i spillet.
  • Den andre er å invadere uten «tillatelse» – ved å bruke en Red Eye Orb, eller en engangsvariant av denne: Cracked Red Eye Orb.

En som invaderer kan i utgangspunktet kun bli angrepet av andre spillere som er i området som blir invadert. Ikke av datastyrte karakterer. Dette kan utnyttes! Unntaket er hvis motstanderen har fått tak i en Seed of a Giant Tree, og har konsumert denne.  Da kan man bli angrepet av vanlige fiender også.

Pakter

Du kan også melde deg inn i pakter – såkalte «covenants» – som alle har sine fordeler. Både i form av utstyr (etterhvert som du får bedre tilknytning til dem), men også i form av automatisk hjelp om du skulle bli invadert, eller mulighet til å automatisk hjelpe andre som trenger det.

Og andre ting vi kommer på

  • Alle kan dø. Noen ganger lønner det seg å ikke tenke med sverdet først. Det har jeg fått erfare. Jeg har nemlig drept flere potensielle allierte (har jeg funnet ut i ettertid) fordi jeg har vært for rask på labben.
  • Ikke selg sjelene fra bosser. Disse kan du nemlig bytte inn i våpen. Denne muligheten kan du åpne forholdsvis tidlig, men krever at du dreper en av bossene nokså tidlig i spillet.
  • Ikke selg kule våpen, rustninger, trylleformularer og andre ting bare fordi du ikke har bruk for tingene akkurat der og da. Det kan hende du angrer deg senere.
  • Du kan ha forskjellige våpen i begge hender. Fram til ganske nylig trodde jeg det kun var spesielle våpensett man kunne bruke som såkalt «Dual Wield». Men du kan velge dette helt fritt.
  • Vær obs på vekta. Alt utstyret du bruker øker «equipment load», og jo høyere den er, jo vanskeligere er det å for eksempel rulle. Med mindre du er erfaren, bør du holde den under 70%. Alt over 100% er katastrofalt. NB: Også sekundære våpen som ekstra sverd, buer og så videre teller på vekta. Ikke utstyr deg med ting du ikke trenger!
  • Bruk sjeler flittig! I starten føler man kanskje at det er smått med sjeler, og jeg sparte de i alle fall for nesten utelukkende å øke nivået på karakteren min. Men det er mye snacks til salgs…
  • Og sist men ikke minst: Ta deg tid til å nyte utsikten! Bilder under taler for seg selv.
Nydelig!
Nydelig!

 

Er dere enige? Er det noen feil eller misforståelser i guiden? Har dere noen tips til nybegynnere som vi kan legge til? Legg gjerne inn en kommentar!

2 kommentarer om “Guide: Nybegynnertips til Dark Souls III”

  1. En som invaderer kan kun bli angrepet av andre spillere som er i området som blir invadert. Ikke av datastyrte karakterer. Dette kan utnyttes!
    Dette stemmer ikke helt. For får en tak i noe som heter seed of a giant, så vil data styrte karakterer også angripe invadere.

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.