Jeg snakket med to av skaperne bak plattformspillet Hoi og hjernetrimmeren Clockwiser (for cirka 15 år siden).
I 2002 hadde jeg et nettsted på webområdet til Tele2, som var internettselskapet mitt på det tidspunktet. Der hadde jeg kanskje ikke så veldig mye av verdi, men det var likevel litt trist da jeg i går stakk innom Archive.org for å finne det igjen, og oppdaget at nettaddressen home.c2i.net nå ble brukt av et polsk forum tilsynelatende dedikert til husbygging og interiørdesign – og at disse har aktivert robots.txt slik at Archive.org stenges ute. Det betyr at alle de tusenvis av norske smånettstedene som ble lagret på home.c2i.net ikke lenger er tilgjengelige via internettarkivet.
Heldigvis klarte jeg å finne mesteparten av tingene fra nettstedet på gamle, lokale sikkerhetskopier, og noe av det jeg fant var et par intervjuer med Metin Seven og Reinier van Vliet fra den nederlandske spillutvikleren Team Hoi. Jeg har valgt å ikke gjøre noe med disse intervjuene, og heller legge dem ut som de var, i tilfelle det kan ha interesse for fremtidige spillhistorikere.
En rimelig uheldig utvikler
Noen ord om Team Hoi og spillene deres: Utvikleren hadde røtter i den europeiske demoscenen for Amiga, og deres første spill som Team Hoi var altså Hoi på Amiga. Det er et plattformspill der du styrer en grønn liten dinosaur gjennom svære, skrollende miljøer, og det er et av de mest fantasifulle plattformspillene jeg noensinne har spilt. Spillet bugner over av friske ideer, og man vet aldri hva som venter rundt neste sving (annet enn at det sannsynligvis er noe helt annet enn det du akkurat har holdt på med).
Hoi ble dessverre en kommersiell katastrofe, siden utgiveren Hollyware gikk konkurs før Team Hoi rakk å se noe til inntektene. Som resultat av dette, lagde de en gratisversjon ved navn Hoi AGA Remix for Amiga 1200, som fortsatt kan lastes ned fra nettet. Jeg skrev forresten noen ord om spillet for Gamer.no i 2012.
Utvikleren hadde ikke mye mer flaks med sitt neste spill, hjernetrimmeren Clockwiser. Selv om spillet fikk rimelig gode anmeldelser da det dukket opp på Amiga og PC, ble Team Hoi i praksis lurt opp i stry av utgiver Rasputin, og heller ikke her så de noe til inntektene. Dessverre er slike historier fra åtti- og nittitallet alt annet enn uvanlige – mange utgivere utnyttet seg grådig av unge og uerfarne utviklere fra Europa, som plutselig hørte mye mindre fra partneren sin etter at spillene de hadde jobbet med ble lansert og inntektene skulle begynne å renne inn.
Team Hoi sitt siste spill var plattformspillet Moon Child for PC, som originalt kun ble lansert i Nederland. Det er med andre ord rimelig ukjent i dag. Men det er faktisk kommet en iOS-versjon i nyere tid.
Jeg har lagt inn intervjuene på en separat side, siden de er på engelsk.